Багато років промисловий сектор на чолі з великими компаніями ГМК протистоїть “Укрзалізниці”, пишуть Экономические известия.

У 2009 році промислове лобі домоглося заморожування тарифів на перевезення. На початку 2012 року свято було на вулиці транспортників – під приводом зміни статусу вагонів вони змогли значно підвищити плату за транспортування промислових вантажів. Однак промислове лобі не здалося без бою. Останнє урядове розпорядження – на руку вантажовласникам.

Мінінфраструктури і “Укрзалізниця” повинні прикласти зусиль щодо недопущення зростання транспортних витрат вантажовласників. Про це повідомила прес-служба Кабміну, посилаючись на урядове розпорядження від 9 квітня.

Нагадаємо, з 1 січня 2012 року в рамках зміни статусу українських вагонів з “інвентарного” на “власний” “Укрзалізниця” передала 58 тисяч піввагонів на баланс держпідприємств, що входять до структури залізничного монополіста. Управління рухомим складом було доручено ДП “Український транспортно-логістичний центр” (УТЛЦ). А укладанням договорів з вантажовідправниками і узгодженням планів перевезень зайнялися шість приватних підприємств-експедиторів, оскільки “Укрзалізниця” з цими функціями нібито не справлялася.

Оцінюючи ефект нововведень, вантажовласники відзначили низку негативних моментів. За їхніми словами, вимоги до навантаження вагонів посилилися, а розцінки на послуги з транспортування вантажів виросли.

У березні стривожені змінами металурги пролобіювали свою участь в робочій групі з удосконалення організації перевезень вантажів, створеної міністром інфраструктури Борисом Колесніковим. А 9 квітня міністр економічного розвитку і торгівлі Петро Порошенко повідомив, що обгрунтованість зростання витрат вантажовласників знаходиться під сумнівом. За його словами, додавання до тарифу плати за перевезення власних вагонів у порожньому стані збільшило вартість перевезень на 10-14%. Іншим фактором зростання вартості перевезень стало залучення шести приватних експедиторських компаній, які застосовують в розрахунках додатковий підвищувальний коефіцієнт 1,3 і стягують плату за послуги в розмірі 0,3%.

Активний діалог міністрів і металургів дав швидкі результати, головним з яких став свіжий урядовий документ. Зокрема, розпорядження Кабміну передбачає, що, за бажанням вантажовласників, повинно бути забезпечено укладання прямих договорів на здійснення перевезень з держпідприємствами залізничного транспорту без залучення посередників.

[stextbox id=”alert” direction=”ltr” shadow=”true” float=”true” align=”right” bcolor=”0a21f4″ big=”true” image=”null”]Активний діалог міністрів і металургів дав швидкі результати, головним з яких став свіжий урядовий документ[/stextbox]

“Наявність посередників, через яких збільшуються транспортні витрати, відкриває можливість виведення прибутку “Укрзалізниці”. Висновок прямих договорів – це правильна норма, з точки зору прозорості грошових потоків. Залишається тільки визначитися, хто ж все-таки буде займатися логістичними послугами і як буде здійснюватися оплата цих послуг”, – говорить старший аналітик ІК”Арт-Капітал” Олексій Андрейченко.

Експерт вважає, що в результаті переговорів між транспортниками і металургами все ж буде досягнуто компромісу. Оскільки залишити залізничників без доходів об’єктивно неможливо. За словами генерального директора “Укрзалізниці” Володимира Козака, в 2012-2014 роках закінчиться термін експлуатації 30 тисяч вагонів. “Якщо не закладати кошти на оновлення вантажного парку, в перспективі перевозити більшу частину вантажів буде просто нічим”, – стверджує він. Перед держпідприємствами, на баланс яких передані напіввагони, стоїть завдання закупити по 5 тисяч нових одиниць. Але без доходів не тільки виникають складнощі з придбанням нової техніки, а й ремонтом існуючої.

Урізати апетити вирішили за рахунок скасування плати за повернення порожнього вагона. “Тариф для вагонів, переданих ДП “Укрспецвагон” та Дарницькому вагонобудівному заводу, буде нараховуватися аналогічно тарифом для інвентарного вагона “Укрзалізниці”, тобто без плати за повернення порожнього вагону”, – повідомив 10 квітня на прес-конференції Володимир Козак. За його словами, відповідні зміни в розрахунку тарифів будуть внесені до кінця тижня. Це рішення допоможе зняти напругу, пов’язану зі зростанням вартості перевезень на перехідному етапі реформування “Укрзалізниці”, проте в довгостроковій перспективі адміністрація буде послідовно рухатися до зближення тарифів державних і приватних операторів.

Багато питань викликає ще один пункт урядового розпорядження. У ньому Кабмін ставить перед транспортними відомствами завдання не допустити скоєння держпідприємствами, на баланс яких передані вагони інвентарного парку залізниць, угод, які можуть привести до відчуження вагонів. Раніше наші експерти не помічали прямих юридичних можливостей для таких операцій. Однак не виключають, що “лазівки” були – зокрема, через перехід в приватні руки держпідприємств, на баланс яких були передані змінили статус вагони.

Вікторія Подолянець

Экономические известия

Tags: , , , , , , , ,

This entry was posted on субота, квітня 14, 2012 at 19:57 and is filed under Статті, Україна. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.