Влада займеться сміттям?

Мінекології створює загальнонаціональну структуру зі збору грошей з імпортерів автомобілів, електроніки і ліків.

У понеділок і вівторок, 12 червня, Міністерство екології та природних ресурсів оприлюднило відразу 3 проекти постанов Кабінету міністрів, що стосуються заготівлі та утилізації величезного переліку непридатних для використання товарів.

Передбачається, що імпортери і виробники товарів, які потрапили під приціл відомства, будуть зобов’язані за свій рахунок проводити їх збір, заготівлю та утилізацію. Або – підписати відповідний договір з уповноваженим підприємством, яке буде підпорядковано безпосередньо Мінекології. Є ще й третій варіант – підписати договір з будь-яким іншим підприємством, щоправда, що має відповідні потужності та ліцензію.

В цілому, схема майбутнього наповнення держбюджету виходить красивою. Мінекології і підпорядкована їй Держекоінспекція стежитимуть за дотриманням імпортерами та виробниками вимог зазначеної постанови. А для того, щоб нічого не упустити, Митниця буде щомісяця їх інформувати про реальні обсяги імпорту товарів, що потрапили до “чорного списку”, і про задіяних в цих операціях імпортерів. Мінімальний розмір оплати за ці послуги для кожної групи товарів ще має визначити Мінекології.

Докладніше про лобістські справи в Україні читайте тут

До переліку потрапляють товари трьох груп. По-перше, це вантажні та легкові автомобілі, автобуси, мотоцикли і мопеди, спецтранспорт. У пояснювальній записці до документа наводяться цифри асоціації “Укравтопром”, згідно з якими в країні щорічно списується близько 100 тисяч транспортних засобів, а загальна частка машин віком понад 10 років становить на сьогодні понад 50%.

“Мінекології вже вимагало раніше від автоімпортерів експертизу про те, що ввезений автомобіль відповідає екологічним вимогам. І машину не розмитнювали без такої експертизи. Цю схему скасували, на сьогодні Митниця сама приймає рішення. Тепер ось з’явилася нова схема. У всьому світі за утилізацію автомобіля відповідає особа, яка придбала цей автомобіль”, – сказав Коментарям Олег Назаренко, голова Всеукраїнської асоціації автоімпортерів і дилерів.

Далі в переліку йде електронне та електричне обладнання: велика і дрібна побутова техніка, мережеве та телекомунікаційне обладнання, побутова апаратура, освітлювальне обладнання, електронні механізми, іграшки, засоби для відпочинку та спорту – словом, все, що знаходиться в будинку у будь-якого українця і живиться від електрики або батарейок.

“Не думаю, що імпортери і виробники електроніки займаються сьогодні збором і утилізацією непридатної техніки. Але у нас завжди суворість законів компенсується необов’язковістю їх виконання. Явно з’явиться нова можливість брати хабарі“, – відзначив Коментарям голова правління групи компаній “DiaWest-Комп’ютерний світ” Анатолій Балюк.

Нарешті, до списку увійшла і продукція, що має лікарські засоби, а також вироби медпризначення: антибіотики, вітаміни, рослини, які використовуються в медицині, соки та екстракти рослинного походження. “В Україні щорічно утворюється 380-400 тисяч тонн медичних відходів, з них 100-120 тисяч тонн – небезпечні”, – наголошується в записці.

“Це схема під назвою “хто забруднює, той і платить”. Якщо вона буде реалізована чесно, якщо з’являться компанії, ні до кого не наближені, то, напевно, тоді можна буде говорити про якийсь крок вперед. Поки ж все сміття звалюється в один бак. Але подібні спроби вже були. Можливо, схема створюється під “Укрекоресурси”, – сказав Коментарям екс-міністр з питань ЖКГ Олексій Кучеренко.

Нагадаємо, що державне підприємство з питань поводження з відходами як вторинною сировиною “Укрекоресурси” створено ще у 2002 році і займається збором, заготівлею та утилізацією лише тари і упаковки. Більш того, з 2009 року уряд зобов’язав усіх імпортерів і виробників тари укладати договори на збір та утилізацію виключно з цією держкомпанією.

Тільки протягом минулого року імпортери тари і пакувальних матеріалів сплатили “Укрекоресурсам” за ці послуги близько 100 мільйонів. гривень. Але про потужності цієї держструктури красномовно говорить забрудненість українських міст. “Ця компанія орендувала в Київській області 100 гектарів і імпортери самі повинні привозити туди тару. Ніхто до неї не звертається, імпортерам легше домовитися з сміттєзбиральними підприємствами. Це просто чергова компанія-“годівниця”, – підкреслює Назаренко. Чи з’являться приватні компанії і чи буде їх діяльність ефективною – покаже час. Поки ж можна констатувати, що фактично новий збір з імпортерів тільки вдарить по кишенях українців, на яких нові витрати перекладуть підприємці.

Андрій Сантарович

Comments.UA

Tags: , , , , , , , , ,

This entry was posted on Середа, червня 13, 2012 at 15:16 and is filed under Статті, Україна. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.