Денис Хренов, GR (San InBev)

Ось розмова з джіарником Денисом Хреновим, директором з правових питань та корпоративних відносин “САН ІнБев Україна”, який розповів Тетяні Недорізанюк з видання “Дело” про ситуацію на пивному ринку України та можливі наслідки підвищення акцизів на пиво.

Денисе, останні кілька років були не найкращими для української пивної галузі. Наскільки знизилося споживання пива українцями?

Дійсно, останні чотири роки продажу пива падали. Головна причина – зниження купівельної спроможності населення. Якщо в докризовий 2007 рік ринок показав динаміку на рівні +19,1% в порівнянні з попереднім роком, то в 2009 році ринок впав на 6,1% в порівнянні з тим же 2007 роком. Пивоварна галузь так і не вийшла на докризові показники. У 2011 році було вироблено на 0,7% менше пива, ніж у 2007 році. Негативна тенденція збереглася і в 2012 році. За підсумками восьми місяців ринок впав на 2%.

Чи позначилося зниження споживчої спроможності на перевагах покупців?

Так, спостерігається збільшення споживання пива нижнього цінового сегмента. У нас він представлений ТМ “Рогань”, “Янтар”. А найгірші тенденції демонструють марки середнього цінового сегмента. Тим не менш, пиво цього сегмента – “Чернігівське” на сьогоднішній день займає близько 20% всього українського ринку. Таким чином, локальні бренди в обсязі продажів компанії домінують. Ще одна ринкова тенденція пивоварного ринку – активний розвиток преміального сегменту з метою залучення в число покупців більш заможної цільової аудиторії, яка менш чутлива до цінових коливань. Так, у квітні 2012 року в цьому сегменті “САН ІнБев Україна” запустила ТМ “Bud”. Бренд уже завоював 1% ринку, що можна вважати дуже високим результатом.[stextbox id=”alert” direction=”ltr” shadow=”true” float=”true” align=”right” bcolor=”0a21f4″ big=”true” image=”null”]Зниження загального обсягу ринку на 15-17%. Для ринку це буде катастрофа[/stextbox]

Наскільки Ваша компанія знизила обсяг виробництва?

Обсяг виробництва знизився більше, ніж на 2%.

В чому причина?

Тому сприяв цілий комплекс факторів. По-перше, ціновий демпінг з боку окремих компаній. Другий чинник – підвищення рівня конкуренції на ринку. На український ринок вийшов новий гравець – Московська пивоварна компанія (МПК), яка купила “Радомишль” і “Перша приватна броварня”. Третій фактор – зростання імпорту, в основному російського. Раніше частка імпортного пива не перевищувала 1%. Зараз 1,5-2%. Росія внаслідок непослідовної політики втрачає внутрішній ринок збуту пива, тому її пивоварні компанії здійснюють більш агресивну експансію зовнішніх ринків, в тому числі намагаються збільшувати свою присутність в Україні. Ще один дуже важливий фактор – зростання цін. Починаючи з 2009 року, відбулося різке зростання вартості сировини, матеріалів, обладнання, енергоресурсів. Рентабельність нашого бізнесу постійно знижується, адже ми не можемо перекладати на споживача всі витрати, що збільшуються. Зрозуміло, що довго так тривати не може.

Наскільки болісним є для галузі підвищення акцизів?

Вони справили великий вплив. У розпал кризи в 2009 році акциз на пиво зріс на 94% (з 31 до 60 коп). У розрахунку на пляшку 0,5 літра зростання склало 15 коп, в розниці пиво подорожчала на 23 коп. Це було істотне підвищення, на яке відразу ж відреагував ринок. В окремі місяці продажі впали на 11% в порівнянні з попереднім роком. У 2010 році акцизи були підвищені на 23% і був збільшений збір на водокористування в п’ять разів. Спочатку в законопроекті взагалі фігурувала цифра – 50 разів. Акциз був збільшений до 74 коп. У 2011 нам підняли збір на хміль. Це сталося 1 серпня. Як результат, продажі за підсумками місяця впали відразу на 13%. З 1 січня 2012 року акциз збільшено до 81 коп.

Чи знизила компанія у зв’язку з падінням продажів витрати на рекламу?

Швидше перерозподілила. На якісь канали комунікації ми стали витрачати менше, на якісь – більше. Дуже активно розвиваються соціальні медіа, інтернет-портали. Реклама на радіо втрачає свої позиції. Перше місце продовжує займати телебачення. Причому у нас є прив’язка обсягу соціальної реклами до комерційної. У 2011-2012 роках соціальна реклама займала близько 15% від обсягу комерційної реклами.

Наскільки подорожчало пиво в цьому році?

За даними роздрібного аудиту компанії “Нільсен”, зростання цін на пиво в серпні в порівнянні з груднем 2011 року склало 12,1%.

Верховна Рада в першому читанні прийняла законопроект, який підвищує акцизи на пиво у 2013 році до 90 коп. за літр. Як оцінюєте таке підвищення?

Ми виступаємо проти. За деякими іншими підакцизними товарами прописане щорічне зростання акцизів на рівень інфляції. По пиву такого немає, акцизи пропонують підняти більш, ніж на 11%. Ми б дуже хотіли мати графік зростання акцизів, це б допомогло компанії більш ефективно будувати свою стратегію на кілька років. Якщо зростання акцизів буде схвалене, то в роздрібі літр пива подорожчає мінімум на 20 коп (з урахуванням зростання збору за водокористування).

У парламенті також розглядають законопроект про заборону продажу пива у торгових точках менше 50 кв. м. Які наслідки принесе прийняття такого законопроекту?

Потрібно розуміти, що в Україні не так багато торгових точок більше 50 кв. м. Подібна ініціатива призведе до заборони продажу не тільки в кіосках, але і дрібних павільйонах, кіосках, міні-маркетів. Від цього виграють великі торговельні мережі. Всього по Україні десь 120 тис. торгових точок, з них левова частка – ларьки.

Докладніше про Government Relations читайте тут

Заробляють ці торгові точки на реалізації пива, снеків і сигарет. Якщо прибрати з цих ларьків пиво, то багато стануть збитковими. За нашої компанії через МАФи реалізується близько 35%. Якщо цей канал реалізації буде закритий, то частина продажів перетече в супермаркети, частина взагалі перестане продаватися, а частина продажів повернеться до “бабусям”. Цей канал торгівлі перестав існувати, коли з’явилися ларьки.

Який самий песимістичний варіант розвитку подій у разі ухвалення подібного закону?

Зниження загального обсягу ринку на 15-17%. Для ринку це буде катастрофа.

Недорізанюк Тетяна

Tags: , , , , , , , , , , ,

This entry was posted on Четвер, листопада 1, 2012 at 20:39 and is filed under Київ, Статті, Україна. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.