Європарламент
Європарламент

Депутатів хочуть зобов’язати звітувати про подарунки і запрошення, пише для Ъ Галина Дудіна.

У Брюсселі розгортається скандал, наслідком якого може стати більша жорсткість правил роботи депутатів Європарламенту з компаніями та недержавними комерційними організаціями. Цього зажадав європарламентарій від Австрії Ханс-Петер Мартін, оприлюднивши свій щоденник запрошень від різних лобістів на заходи загальною вартістю до 65 тисяч євро.

Записувати і систематизувати пропозиції депутат Мартін почав два роки тому, після того як був звинувачений у розтраті понад 1 мільйона євро при підготовці передвиборчої кампанії. Сам політик і колишній журналіст Der Spiegel стверджує, що звинувачення сфабрикували опоненти, незадоволені його активною боротьбою з корупцією в Австрії і в Європарламенті. Тепер пан Мартін має намір домагатися, щоб і інші депутати звітували за своїм контактам з лобістськими та комерційними організаціями.

На своєму сайті євродепутат опублікував копії майже півтори тисячі запрошень, отриманих ним за останні два роки. Найчастіше йдеться про ділові сніданки, обіди, звані вечері з концертами і розважальною програмою. Є також запрошення у поїздки за кордон і на тестування послуг. Загальну вартість подібних “подарунків”, приймати які депутат регулярно відмовлявся, пан Мартін оцінив у 65 тисяч євро. Він пояснив, що всі запрошуючі лобіюють чиїсь інтереси, в 334 випадках про це говорилося прямо – запрошення супроводжувалися “детально записаними пропозиціями про необхідні поправки або вимоги щодо голосування”.

Пан Мартін побоюється: якщо такими благами компанії і лобістські групи готові обдарувати рядового члена Європарламенту, то на впливових депутатів може надаватися більш сильний тиск. “Треба зобов’язати депутатів оперативно публікувати інформацію про контакти з лобістами і заборонити приймати подарунки вартістю понад 10 євро”, – запропонував депутат.

З критикою з боку австрійця згодні не всі його колеги. “Гадаю, Мартін сильно перебільшив власну значущість у Європарламенті, – заявив виданню євродепутат від Латвії Александр Мирський. – Один депутат не має можливості впливати на рішення. Якщо сприймати всі запрошення на конференції, круглі столи, обіди, вечері та сніданки як спроби підкупу, значить, час перевіритися у лікаря”.

Разом з тим, за оцінками експертів, лобіюванням інтересів різних груп і компаній тільки в Брюсселі може бути зайнято близько 15 тисяч осіб. Робиться це як офіційно – компаніями, що надають послуги з лобіювання, так і в рамках неформальних об’єднань – наприклад національних асоціацій або клубів випускників.

Про лобіювання в ЄС докладніше читайте тут

“Роль лобістів у ЄС велика, і напевно є депутати, які отримують куди більше пропозицій. При цьому, на відміну від США, тут немає жорсткого контролю над прозорістю і етикою лобіювання інтересів, – пояснив Ъ експерт брюссельського” Альянсу за регулювання прозорості та етики лобіювання “(ALTER-EU) Олів’є Худеман. – Деякі правила з етики роботи депутата з лобістами були узгоджені після великого корупційного скандалу в 2011 році, однак цього недостатньо”.

Зрозуміти, де межа між лобізмом і корупцією, на практиці дуже складно. За словами пана Худемана, головне – зобов’язати компанії та недержавні комерційні організації ідентифікувати себе як лобістів, а депутатів – звітувати за заходи і поїздки.

Галина Дудіна

Tags: , , , , , , , , , , ,

This entry was posted on вівторок, квітня 9, 2013 at 20:47 and is filed under Закордон, Новини. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.