Європарламент і тютюнові лобісти в ЄС.
Європарламент і тютюнові лобісти в ЄС.

Європарламент прийняв директиву, яка забороняє сигарети з ментолом та іншими смаковими добавками, орієнтованими на юних курців, пише ProReklamu.

Під заборону потрапили такі написи на сигаретних пачках, як “легкі” та “м’які”, оскільки вони вводять в оману споживачів. Але під тиском тютюнових гігантів з-під заборони вдалося вивести електронні сигарети і скоротити розмір страхітливих зображень про шкоду куріння.

Європарламент у вівторок увечері затвердив пропозиції Єврокомісії по боротьбі з розповсюдженням тютюнових виробів. Під заборону потрапили сигарети з ментолом, ваніллю і тому подібними ароматами. Вони маскують гіркий смак тютюну і з цієї причини сприяють поширенню куріння, особливо серед молоді та жінок. “Сигарети зі смаком ментолу, лакриці, ірисок – це дитячі сигарети. Не можна більше дозволяти виробляти таку продукцію”, – цитує The Guardian професора права з Фінляндії Ерккі Ауреярві.

Написи на сигаретних пачках “легкі”, “м’які” та “з низьким вмістом смол” також потрапили під заборону. Вони вводять в оману споживачів, вміст шкідливих смол у нібито “легких” сигаретах нітрохи не менше, ніж у звичайних, вирішили євродепутати.

Також вони проголосували за те, щоб 65 % поверхні пачки сигарет займали зображення, що демонструють негативні наслідки вживання тютюну. Наприклад, фотографії реальних курців, які страждають від вживання тютюну. Зараз “страхітливі картинки” про шкоду здоров’ю займають 30% мінімального покриття на лицьовій стороні пачки і 40% – на зворотній. Деякі країни ЄС були готові збільшити площу картинок до 100 % пачки, але проти цього виступили Румунія, Польща, Чехія і Болгарія. Ці країни традиційно є найбільшими виробниками тютюну.

Не знайшла підтримки й ініціатива Австралії та Нової Зеландії, які ще минулого року узаконили випуск сигарет в повністю знеособлених пачках білого кольору.

Під повну заборону потрапив жувальний тютюн (снюс). Виняток зроблено тільки для Швеції, де він дуже популярний і є частиною національної традиції.[stextbox id=”alert” direction=”ltr” shadow=”true” float=”true” align=”right” bcolor=”0a21f4″ big=”true” image=”null”]Деякі країни ЄС були готові збільшити площу картинок до 100 % пачки, але проти цього виступили Румунія, Польща, Чехія і Болгарія. Ці країни традиційно є найбільшими виробниками тютюну[/stextbox]

Текст законопроекту готувався Європарламентом протягом декількох років. Перша його версія була запропонована євродепутатам ще в грудні 2012 року. На вересень цього року було намічено голосування, але під натиском тютюнових лобістів воно було перенесено на 8 жовтня. Депутати Європарламенту отримали тисячі повідомлень на електронну пошту з закликом до відмови від прийняття антитютюнової директиви.

За даними The Guardian, тільки в 2012 році тютюновий гігант Philip Morris витратив 1,5 млн євро на проведення зустрічей з євродепутатами, під час яких лобісти пояснювали наслідки прийняття законопроекту для їхнього бізнесу. За прогнозом Philip Morris, прийняття директиви призведе до того, що роботу втратять 175 тисяч осіб, а податкові надходження скоротяться на 5 млрд євро, повідомляє Associated Press.

Philip Morris має дев’ять своїх представників, офіційно зареєстрованих при європейських виконавчих і законодавчих органах влади. Кількість неофіційних лобістів компанії обчислюється десятками.

Підтримку тютюновим компаніям надає німецький Християнсько-демократичний союз, відзначають європейські ЗМІ. Представника цієї партії Клауса-Хайнера Лейне, голови комітету Європарламенту з правових питань, звинувачують у конфлікті інтересів, оскільки його адвокатський кабінет контактує з японською тютюновою компанією, що випускає сигарети Winston, Camel та інші марки (Japan Tobacco International – Прим. Пер.).

Завдяки зусиллям лобістів антитютюновий законопроект був значно пом’якшений. Так, заборона на тонкі сигарети була знята, а розмір страхітливих фотографій на пачках був зменшений з 75 до 65%.

Заборона на смакові добавки повинна була набути чинності через п’ять років після прийняття закону, але під тиском тютюнового лобі відстрочка збільшена до восьми років.

Тонкі сигарети, які, як відзначали в Єврокомісії, багато жінок помилково вважають менш шкідливими, взагалі уникнули заборони.

Відкинута і заборона на електронні сигарети, які переводять нікотин в пару і, за словами тютюнових компаній, менш шкідливі, ніж традиційні сигарети. У Всесвітній організації охорони здоров’я вважають інакше.

“Управління з контролю якості харчових продуктів і лікарських препаратів США (FDA) ще в 2009 році виступило проти вживання цього продукту. Немає підтверджених наукових доказів того, що електронні сигарети є безпечними”, – пояснював в інтерв’ю Газета.Ru директор програми ВООЗ по боротьбі з тютюном Дуглас Бетчер.

Тим часом мета, якої намагаються домогтися борці з курінням, досить скромна – скоротити споживання тютюну в країнах ЄС на 2% у найближчі п’ять років.

За статистикою, від куріння в Євросоюзі вмирає до 700 тисяч осіб щорічно. Витрати на лікування курців оцінюються в 25,3 млрд євро на рік.

Директиву Європаламенту ще належить узгодити з усіма 28 країнами Євросоюзу. Тютюнові гіганти не пропустять нагоди затягнути процес узгодження на невизначений термін. Аналогічним чином тютюнове лобі діє і в Росії. Закон “Про охорону здоров’я громадян від впливу навколишнього тютюнового диму та наслідків споживання тютюну” набрав чинності цього року. Але його реалізація утруднена через те, що закон не пройшов узгодження з членами Митного союзу – Білоруссю і Казахстаном.

Проект техрегламенту Митного союзу на тютюнові вироби планувалося узгодити ще в грудні минулого року, але цього не зроблено досі. “Техрегламент передбачає двосторонні картинки і заборону написів типу “легкі”. Колегія ТЗ повинна вирішити, чи будуть ці картинки вгорі пачки, як рекомендує Всесвітня організація охорони здоров’я, чи буде заборонений некурильний тютюн і чи будуть сигарети в трьох країнах з самозатухаючого паперу, що запобігає пожежі”, – говорить експерт Громадської палати Дарина Халтурина.

За її інформацією, засідання колегії, на якому розглядатиметься тютюновий регламент, може відбутися в цьому місяці. Але гарантії немає, обговорення техрегламенту переносилося кілька разів.

Технічний регламент Митного союзу на тютюнову продукцію розробляється вже близько 3 років, відзначає юрист Антитабачної коаліції громадських організацій Віктор Зиков. Спочатку регламент повинен був набути чинності вже в 2014 році, але терміни прийняття перенесли на кінець 2013 року, а це означає, що він набуде чинності тільки через півтора року після прийняття, тобто у 2015 році. Техрегламентом передбачений перехідний період.

На стадії розробки російський техрегламент був революційним документом, за багатьма пунктами випереджаючим антитютюнове законодавство ЄС. Але з часом цю перевагу було втрачено. “Наприклад, нова директива ЄС містить заборону розміщення на сигаретних пачках значень рівнів нікотину, смоли і моноксиду вуглецю, як тих, що вводять споживачів в оману. У техрегламенті Митного союзу таку заборону вводити не стали. Директива ЄС прирівнює сигарети з діаметром менше 7,5 мм до тих, що вводять в оману. Але така норма в техрегламенте ТЗ відсутня”, – перераховує Зиков.

Крім того, Росія і члени Митного союзу ще тільки збираються ввести заборону некурильних тютюнових виробів, однак у багатьох країнах ЄС вони вже заборонені з 2001 року.

Росія запізнюється і з прийняттям заборони на розміщення на тютюнових упаковках інформації про харчові добавки у зв’язку з широким використанням сигарет з харчовими, кондитерськими фруктовими смаками в якості маркетингового ходу для залучення дітей і підлітків, відзначає Зиков. “У директиві ЄС міститься повна заборона не тільки подібної маркування , а й самій тютюнової продукції всіх видів з характерним ароматом або смаком, відмінним від тютюну, що походить від будь-яких добавок або комбінації добавок”, – уточнює Зиков.

Докладніше про тютюновий лобізм можна прочитати тут

Нові вимоги щодо заборони “дитячих” смаків сигарет і величезні правдиві фотозображення наслідків куріння на двох сторонах пачки знизять поширеність і привабливість куріння серед підлітків та молоді в країнах ЄС, вважає глава Міжнародної Конфедерації товариств споживачів (КонФОП).

“Але для нашої країни це означає лише одне – тиск лоббістів тютюнових іноземних компаній (контролюючих 95 % ринку Росії) тільки зросте, так як збереження нинішнього дуже значного обсягу продажів російського ринку для них є останньою надією”, – говорить Дмітрій Янін.

Поки що тютюновому лобі вдається блокувати прийняття Росією обмежень на оборот тютюнових виробів, аналогічних тим, які приймає Європарламент. Наприклад, у частині упаковки тютюнових виробів та підвищення акцизів до рівня найбідніших країн ЄС. “Не дивно, що результат такого лобізму рекордний – в Росії в 2012 році вироблено понад 412 млрд штук”, – уточнює Янін.

Тютюнові компанії, представлені в Росії, традиційно заявляють, що не коментують процес прийняття російських законів і готові працювати з будь-яким чинним законодавством.

ProReklamu

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

This entry was posted on Середа, січня 1, 2014 at 16:43 and is filed under Закордон, Статті. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.