від паління жовтіють зуби.
від паління жовтіють зуби.

Після того як американський суд зобов’язав тютюнові компанії оприлюднювати всю внутрішню переписку, в ній помітно поменшало відвертих листів. Проте є відкриті документи, за якими можна простежити особливо активних лобістів.

Наприклад, підтримує інтереси тютюнової індустрії – і в уряді, і в Думі, і в адміністрації президента – Російський союз промисловців і підприємців (РСПП) і особисто його президент Олександр Шохін, який паралельно входить до Комісії по законодавству при Уряді. Таке двоїсте становище Шохіна вже має на увазі конфлікт інтересів, оскільки до РСПП входять всі великі тютюнові виробники: Philip Morris, British American Tobacco, російське відділення Japan Tobacco International та інші.

Тут не обійтися без деяких деталей російського законотворення. При уряді існує Інститут законодавства та порівняльного правознавства (ИЗиСП), який проводить обов’язкову експертизу всіх законопроектів. Його відгуки враховуються при підготовці закону до внесення в парламент.

24 серпня 2012 інститут опублікував першу, позитивну експертизу законопроекту “Про охорону здоров’я від … тютюну”, але незабаром раптово випустив другий відгук, що суперечить першому і є різко негативним. При цьому зауваження у другому відкликання інституту збігалися з інтересами тютюнових компаній: там була критика заборони на участь тютюнників в розробці заходів боротьби з курінням і на участь в добродійності, заборони некурильних сумішей, заборони реклами, відкритої викладки на прилавках й інші обмеження продажу.

Це не перший раз, коли інститут виявив конфлікт інтересів: в 2011 році він виконував замовлення асоціації “Табакпром”, влітку 2012-го робив експертизу документа для афілійованої з Philip Morris юридичної контори. Іронія в тому, що укладення з критикою нового антитютюнового закону підписано Ектериною Спектор, завідуючою в інституті відділом протидії корупції.

25 вересня 2012 віце-прем’єр Ольга Голодець отримала лист від Шохіна, в якому були розкритиковані як неефективні ті ж пункти законопроекту, що згадувалися у висновку ИЗиСР: держрегулювання мінімальних цін, спонсорство, заборона некурильних тютюнових виробів, безмитна торгівля тощо. Вже наступного дня, 26 вересня, в Уряді відбулося засідання, на якому був присутній Сергій Кисельов з “JTI з маркетингу та продажів”, Владлен Максимов з “Опора России” (громадська організація, що підтримує бізнес, в тому числі тютюновий), генеральний директор “Табакпрома” Вадим Желнін.

Ми пам’ятаємо, що подібні наради є протиправними, згідно Конвенції. Більш того, в результаті засідання уряд підготував доручення міністру охорони здоров’я Скворцової “уточнити” пункти про куріння в громадських місцях і медустановах, спонсорство та благодійність від тютюнових компаній, безмитну торгівлю, заборону на некурильну форму тютюну. Пізніше ці пункти або зникли із законопроекту, або до них були дописані пом’якшувальні винятки.

11 жовтня до Думи прийшов відгук із Кремля, підписаний помічницею Путіна, начальницею Правового управління адміністрації Ларисою Бричєвою (копія є в редакції). Посилаючись на висновок ИЗиСР і на експертне управління АП, Бричєва критикує пункт про держрегулювання мінімальних цін, введення системи відстеження тютюнової продукції, вимоги до торгових точок і правил викладки сигарет в магазинах. Відкрито посилаючись на представників “бізнес-спільноти”, Бричєва висловлює жаль, “що МОЗ Росії, необгрунтовано спрощуючи проблему, зосередився не стільки на регулюванні заходів щодо запобігання і стимулювання відмови від куріння, скільки на заборонних і обмежувальних заходах … боротьби з продажем і купівлею тютюнових виробів”.

Якщо дистилювати послання Бричєвої до одного речення, то в ньому рекомендується зосередитися на боротьбі з курінням, при цьому виключивши найефективніші методи цієї самої боротьби. В результаті прямих вказівок з Адміністрації президента між першим і другим читанням із закону зник пункт про державне регулювання мінімальної ціни (тепер, як і колись, її встановлює виробник), а введення системи відстеження пачок сигарет, покликаної боротися з контрафактом, було відкладено до 2017 року .

Другий офіційний лист Шохін писав в Уряд, тепер уже на ім’я Медведєва, через чотири місяці після першого, 21 січня 2013 року, тобто безпосередньо перед другим читанням законопроекту. У ньому він пропонував пом’якшити заборону на куріння на робочих місцях (обладнати курилки), прибрати заборону на куріння ближче 15 метрів від входу в вокзали і аеропорти, пом’якшити обмеження на роздрібну торгівлю, скасувати заборону на куріння в ресторанах і кафе, зберігши зали для курців. Ці побажання враховані не були.

Тим часом чиновники з Міністерства культури розкритикували у своєму відгуку заборону на куріння в нових фільмах і телепрограмах. Відгук був підписаний заступником міністра Катериною Чуковською. Сам міністр Володимир Мединський широко відомий в пресі завдяки суперечливим відносинам з тютюновою індустрією. З одного боку, він багато говорив про боротьбу з тютюновою рекламою, правда, практично ніяк не досягши успіху в цій боротьбі.

ПРО ЛОБІЮВАННЯ ДОКЛАДНІШЕ ЧИТАЙТЕ ТУТ

 З іншого боку, він вносив законопроекти, за якими реклама тютюну в магазинах дозволялася. Також ще в 1992 році Мединський заснував піар-компанію “Корпорация Я”, першим великим клієнтом якої був “Технотабак”, а до 2001 року компанія займалася не тільки Public Relations, але і високим Government Relations: виставку “Табак-экспо”, яку вона просувала, відвідали багато депутатів і міністерських співробітників.

У 2006 році очолювана Мединським Російська асоціація зі зв’язків з громадськістю (РАСО) отримала від Philip Morris 22,5 тисячі доларів – це теж видно зі звіту компанії.

МІФ ТРЕТІЙ                                                                                        МІФ П’ЯТИЙ

СЛОН

 

 

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

This entry was posted on вівторок, січня 27, 2015 at 10:45 and is filed under Закордон, Новини. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.