Трудові мігранти в Росії.

Росія стоїть перед загрозою швидкої депопуляції. Щоб зберегти нинішню чисельність населення країни, до 2050 року буде потрібно колосальний приплив мігрантів – близько 20 млн, більше 12% нинішнього населення Росії, пише Сергій Алексашенко, “РБК”. Матеріал опубліковано на порталі Демоскоп.Три демографічних сценарії

Перед самими новорічними святами Росстат вивісив на своєму сайті оновлений демографічний прогноз до 2050 року. Сперечатися з демографічним прогнозом складно –

його сила полягає в тому, що не можна принципово збільшити число жителів країни, що вже народилися. Тобто базу прогнозу змінити не можна, а для використовуваних в прогнозах коефіцієнтів є досить жорсткі межі коливань і швидкість їх зміни. (Прогноз зроблений без урахування населення Криму, але збільшення “стартової” чисельності населення на 1,5% не зможе істотно змінити його.)

Те, що показав Росстат – глобальний виклик нашій країні, впоратися з яким буде ой як нелегко. Спробую показати те, що я побачив, використовуючи не слова, а графіки.

Традиційно дано три варіанти прогнозу – низький, середній і високий, які можна охарактеризувати як: 1) продовження тенденцій, що склалися; 2) реалістичний прогноз з урахуванням вжитих заходів; 3) бажані для влади показники, зафіксовані як цілі Концепції демографічної політики до 2025 року.

Якісну різницю між ними видно неозброєним оком: досить подивитися на найбільш загальний показник чисельності населення країни. Інерційний прогноз каже, що за 35 років населення Росії скоротиться на 20%; реалістичний – про те, що воно залишиться приблизно на нинішньому рівні; а влада хоче, щоб населення країни за цей час збільшилася на 15%.

19 мільйонів мігрантів
Однак Росстат не був би Росстатом, якби не підсипав до демографії трішки фантазії – якби не “пограв” з вельми важливим для російського демографічного прогнозу показником міграції, який принципово відрізняється в різних варіантах прогнозу.

Інерційний сценарій припускає, що щорічний приріст населення Росії (число людей, що проживають на території нашої країни, з урахуванням тимчасових трудових мігрантів) за рахунок сальдо міжнародної міграції (ті, що приїхали, мінус ті, що виїхали) до 2050 року буде плавно знижуватися з 270 000 осіб на рік до 170 000. В цілому ж за 35 років населення Росії за рахунок міграції приросте на 7 700 000 ​​осіб (без урахування іноземних громадян, які народяться на території Росії).

У реалістичному прогнозі щорічний міграційний приріст зростає з 300 000 до 385 000 чоловік до 2030 року і потім плавно доростає до 400 000 чоловік. У результаті – плюс 13 600 000 осіб за весь прогнозний період.

У високому варіанті прогнозу щорічний приріст за рахунок міграції швидко збільшується до півмільйона людей на рік до 2022 року, потім – до 555 000 до 2030 року і утримується на цьому рівні до 2050 року. Підсумок – додаткові майже 19 000 000 осіб (не впевнений, що нинішня влада дійсно хоче бачити такий приплив мігрантів).

Дані ФМС за 20 січня 2015 р.

Дані ФМС за 20 січня 2015 р.

При цьому оцінку потенційної міграції потрібно збільшити на кількість виїжджаючих до інших країн громадян Росії. Виходячи зі статистики останніх п’ятнадцяти років – приблизно на третину, тобто необхідний приріст складе 10, 18 і 25 000 000 осіб відповідно.

Не тільки високий, але навіть і реалістичний варіант представляються зовсім реалістичними в цьому відношенні. За даними ФМС, сьогодні в Росії знаходиться близько 11 000 000 іноземних громадян, 80% з яких – громадяни країн СНД.

Очевидно, головна вимога до масової іноземної робочої сили в нашій країні сьогодні – знання російської мови. Тому всі розмови про мільйони китайців, які приїдуть жити і працювати в Росію, слід відкласти до тих пір, поки вони не вивчать як слід російську мову.

Отже, для реалізації реалістичного і високого прогнозів – за умови, що країни СНД будуть поставляти 80% мігрантів, – кількість громадян цих країн, що працюють в Росії, має збільшитися в 2,5 і 3,2 рази відповідно. Повірити в це важко, особливо враховуючи, що з Україною політичні відносини зіпсовані всерйоз і надовго.

Якщо ми хочемо зрозуміти, що відбуватиметься з російським населенням, то потрібно відняти з прогнозних оцінок міграційний приріст. І тоді картина стає зовсім іншою. Проміжні висновки звучать так:

1. Росія стоїть перед загрозою швидкої депопуляції; підтримати існуючу щільність населення “своїми силами” на горизонті життя найближчого покоління не вдасться. Це обернеться величезними соціальними та економічними проблемами, пов’язаними з вимиранням безлічі населених пунктів.

2. Для збереження нинішньої чисельності населення країни (реалістичний варіант прогнозу) Росія повинна забезпечити колосальний приплив мігрантів – понад 12% нинішнього населення країни.

Хто працюватиме в Росії 2050 року
Демографічний прогноз виключно важливий для довгострокових оцінок економічних перспектив країни. Крім загальної чисельності населення, він дає і оцінку працездатного населення, трудових ресурсів. У цій частині прогнозу ситуація виглядає ще гірше, тому частка населення в працездатному віці знижується приблизно однаково у всіх варіантах прогнозу (з майже 60% до менш ніж 50%). На графіку зміни чисельності працездатного населення добре видно дві хвилі його зниження – в 2015-2020 роках і після 2030 року.

Як і у випадку прогнозу загальної чисельності населення, при оцінці майбутньої динаміки трудових ресурсів необхідно враховувати фактор міграції. Таких даних Росстат в своєму прогнозі не дає, тому я використовував фактичні дані про частку працездатного населення в загальній кількості тих, що приїхали з країн СНД (90%). І отримані дані (наведені на графіках) дають цілком очікуваний результат: чим вище прогнозна чисельність працездатного населення, тим вище буде залежність російської економіки від трудових мігрантів.

У моїх словах немає жодних оцінок, добре це чи погано. Величезний приплив трудових мігрантів – об’єктивна реальність, з якою Росії належить зіткнутися. Альтернатива теж добре зрозуміла: змиритися з тим, що потенційні трудові ресурси в російській економіці протягом прогнозного періоду скоротяться приблизно на третину (середнє між низьким і середнім сценарієм). Це неминуче означатиме суттєве вирахування з темпів економічного зростання і ще більше спрощення економіки.

Джерело: Росстат.

Джерело: Росстат.

Однак навіть якщо Росії вдасться забезпечити бажаний приплив мігрантів, середня якість робочої сили (з точки зору освіти і кваліфікації) буде швидко знижуватися. Навряд чи Росія погодиться інвестувати в розвиток систем освіти в інших країнах – заради амбітних планів нарощування військової потужності скорочуються видатки на освіту навіть в нашій країні. А у самих цих країн можливостей підняти якість своїх систем освіти хоча б до російського явно немає.

Один працюючий на одного пенсіонера
Крім оцінки загальної динаміки трудових ресурсів демографічний прогноз дає гарне візуальне уявлення про ті проблеми, з якими стикатиметься розподільна пенсійна система. Для цього достатньо поглянути на графік, що показує, як буде співвідноситися число тих, хто платить внески на пенсійне забезпечення (особи працездатного віку, хоча 15-16% від їх загального числа не є зайнятими в економіці), і тих, хто за рахунок цих внесків отримує пенсії.

У різних варіантах прогнозу це співвідношення знижується з рівня 2,5 сьогодні до рівня близько 2,0 вже до 2022 року. На цьому рівні воно буде триматися приблизно 10 років, після чого піде нова хвиля зниження до приблизно 1,6 до 2045 року.

Варто обмовитися, що саме по собі значення цього співвідношення (2,6 або 1,8, наприклад) не варто вважати абсолютно коректним. До складу населення Росії – і працездатного, і за межами трудового віку – належать іноземні громадяни. Скільки їх включив Росстат у свої розрахунки на початковій точці прогнозу (початок 2014), мені невідомо. Однак порівняння даних Росстату і ФМС показує значну (майже в два рази) розбіжність в оцінках числа іноземців, що знаходяться в Росії.

Пам’ятати про це важливо хоча б тому, що значне число іноземців не платять внески на пенсійне забезпечення: вони або отримують “зарплату в конвертах”, або працюють та сплачують фіксовані суми податків на підставі патентів. Відсутність цієї інформації робить ще менш достовірними конкретні значення на наступному графіку – те ж саме співвідношення, але без обліку приросту числа мігрантів. Але не можна не звернути увагу на те, що воно стрімко наближається до одиниці до 2050 року.

І хоча немає впевненості в точному кількісному співвідношенні працездатного населення та осіб старше пенсійного віку (до речі, хтось із них може і не вийти на пенсію, а продовжувати працювати), це не позбавляє нас якісного розуміння того, як це співвідношення змінюватиметься в майбутньому. Тиск з боку необхідних пенсійних виплат в рамках розподільної системи буде наростати. Він буде підштовхувати або в бік підвищення податків на пенсійне забезпечення, або в бік зростання розміру дотацій Пенсійному фонду з федерального бюджету, або в бік збільшення пенсійного віку, або в бік зменшення реального розміру пенсій.

Джерело: Росстат, розрахунки Сергія Алексашенко.

Джерело: Росстат, розрахунки Сергія Алексашенка.

Одним словом, з демографічного прогнозу добре зрозуміло, що реформа пенсійної системи, яку торік продавив уряд, не відповіла на жоден стратегічний виклик, і що в самому недалекому майбутньому Росії належить набагато більш радикальна перебудова пенсійної системи. Дуже хотілося б, щоб ця дискусія відбулася раніше – адже покоління, яке в 2050-му буде виходити на пенсію, вже почало платити свої пенсійні внески. І було б справедливо, щоб це покоління знало, на що може розраховувати в майбутньому.

Росстат виконав величезну і важливу роботу. Він виклав на столи політиків та експертів документ, який повинен лежати в основі будь-яких економічних прогнозів. Він поставив перед політиками найгостріші питання, що стосуються майбутнього населення Росії, що стосуються того, чи потрібно і далі з екранів телевізорів вимовляти фрази типу “понаїхали тут! або ж потрібно терміново міняти всю міграційну політику, створювати максимально привабливі умови для вибору мігрантами російського громадянства. Будь-який політик, який візьметься говорити про майбутнє Росії, відтепер зобов’язаний відповідати на ці питання.

Сергій Алексашенко. «РБК», 30 січня 2015 року
Демоскоп

Tags: , , , , , , ,

This entry was posted on понеділок, лютого 23, 2015 at 12:30 and is filed under Закордон, Статті. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.