Вільна каса.
Вільна каса.

Практику відповідального бізнес-партнерства в Україні принесли насамперед великі міжнародні бренди. Про свій досвід роботи з місцевими підприємцями, “гальма” на цьому шляху і плани на 2015 рік розповіла компанія “McDonald’s в Україні”, передає delo.ua.

Відповідальне партнерство є одним з пріоритетних принципів корпоративного сектора в рамках концепції сталого розвитку та CSR. На сьогодні в Європі існує чотири ініціативи з етики торгівлі. Перша була заснована у Великобританії в 1998 році, потім з’явилася Норвезька ініціатива, згодом до них приєдналися Датська і Нідерландська.

Поява таких організацій обумовлена глобальними змінами світового ринку, де все більш активними гравцями стають країни, що розвиваються.

А там бізнес часто працює не за стандартами соціальної відповідальності, його діяльність пов’язана з порушенням трудового законодавства, забрудненням навколишнього середовища, корупцією. Мати такого партнера компаніям з хорошою репутацією стає невигідно, тому що споживач в Європі і США сьогодні вимагає, щоб компанія мала прозорий ланцюжок постачальників, і це впливає на те, чи буде він голосувати гаманцем за її продукцію або послуги.

Європейський досвід відповідального бізнес-партнерства

Анна Гютлер, глава Данської ініціативи з етичної торгівлі, називає три складових відповідального бізнес-партнерства. Це відповідальне виробництво, відповідальні закупівлі та відповідальне управління мережею поставок. Щоб стати членом ініціативи, компанія повинна відповідати 11 принципам: свобода працевлаштування, свобода асоціацій і право на створення профспілок, заборона на використання дитячої праці на підприємствах, відсутність дискримінації, охорона здоров’я і безпека на робочому місці, адекватна зарплата, відсутність негуманного і жорстокого поводження з працівниками , відсутність понаднормових робочих годин, забезпечення регулярної зайнятості, сприйняття маргінальних верств населення та захист навколишнього середовища.

З успішних проектів, створених тандемом Датської і Норвезької ініціатив – створення робочого зошита для постачальників з Китаю, В’єтнаму, Бангладеш, Індії та Туреччини. Туди включили інформацію про законодавство цих країн, а також приклади рішень різних складних ситуацій. Головна мета – показати постачальнику, що робота в даній сфері може поліпшити бізнес-показники діяльності, тобто підвищити якість, поліпшити виробництво.

Датська федерація малого та середнього бізнесу, яка також займається відповідальним партнерством, запустила освітні програми для постачальників з тих країн світу, з якими працюють датські компанії. В рамках проекту проведено масштабна акція “Партнерство заради сталого розвитку Індії” з метою показати місцевим підприємцям, що дотримуючись стандартів КСВ, можна поліпшити виробництво, отримавши в результаті економічну вигоду. Зокрема вчили, на чому ті можуть заощадити, щоб підвищити працівникам зарплату і оплачувати понаднормові роботи.

Практика McDonald’s: “від поля до ресторану”

Незалежно від категорії постачальника (глобальний чи локальний), всі партнери виконують стандартизовані вимоги з безпеки і контролю якості McDonald’s.

Завдяки впровадженим стандартам безпеки і якості компанія контролює весь ланцюжок поставок “від поля до ресторану”. На кожному етапі McDonald’s контролює процедури безпеки продукції, що випускається за стандартами MAAP, SQMC або GFSI + McDonald’s Addendum, DQMP, HAСCP.

Глобальна політика, яка зобов’язує всіх постачальників McDonald’s виконувати вимоги, – “Кодекс поведінки для постачальника” (права людини, робоче місце, навколишнє середовище, чесність у веденні бізнесу). Крім того, компанія співпрацює тільки з постачальниками, сертифікованими по “Екологічній сертифікації”, спрямованій на збереження природних ресурсів.

Інна Мчедлешвілі.

Про те, як компанія вибирає в Україні місцевих постачальників, Delo.UA розповіла Інна Мчедлешвілі, директор з постачання “McDonald’s в Україні”.

Що є вашим головним принципом у роботі з постачальниками в Україну?

Робота з місцевими постачальниками відповідає нашим ключовим виробничим завданням. Це локалізація виробництва, створення нових робочих місць в регіоні присутності. Підтримуючи національного виробника, ми тим самим робимо свій внесок у розвиток місцевого бізнес-середовища.

Дуже актуально, особливо зараз… І наскільки динамічно ви рухаєтеся в цьому напрямку?

На сьогодні з усіх постачальників “McDonald’s в Україні” близько 70% – локальні. Взагалі, наша мета – стовідсоткова локалізація. Але, на жаль, поки все локалізувати неможливо, так як не всі технології зараз можна перенести в українську реальність. Але з кожним роком частка українських постачальників зростає. Коли ми зайшли на ринок в 1998-му році, локальних постачальників практично не було, дуже багато чого імпортувалося.

З часом глобальні постачальники, які працюють з McDonald’s в різних країнах світу вже десятки років, стали відкривати свої виробництва в Україні. З розвитком нашої компанії ми розширювали співпрацю з місцевими постачальниками.

Молочна ферма

 

 

 

 

 

 

 

 

На фото: Молочна ферма “Терезине” – один з постачальників молока для Білоцерківського молочного комбінату (БМК), який поставляє молочні суміші для морозива та коктейлів МакДональдз в Україні

Ми дуже пишаємося цим, тому що це компанії, яким ми змогли допомогти вирости і впровадити у себе високі міжнародні стандарти. Деякі з них починали бізнес з нами, деякі встали на ноги самі, а вже потім приєдналися.

Дуже важливо, що компанії ростуть разом з нами. Вони приходять до нас з ініціативами економії та пропозиціями впроваджень нових технологій. Це радує, тому що такі ініціативи важливі не тільки для конкретної компанії, а й здійснюють позитивний вплив на всю індустрію.

ОСІ Фуд Солюшнс Україна.

На фото: “ОСІ Фуд Солюшнс Україна” (Козятин, Вінницька область) виробляє м’ясні напівфабрикаті для сандвічів “McDonald’s в Україні”

А що це за компанії? Чим займаються?

З великого місцевого виробництва – це яловичі і свинячі котлети, булки, кетчуп, в більшості своїй локалізована упаковка. А продукція наших українських постачальників молочних сумішей вже багато років поспіль є кращою за смаковими якостями у всій Європі за результатами сліпого тестування, яке проводить спеціальна колегія.

І на наступний рік заплановані великі проекти по локалізації. Але я поки не можу про них детально розповідати.

Ви шукаєте компанії, які повністю підходять під ваші стандарти, або можливий якийсь люфт?

Ми моніторимо ринок у пошуках цікавих постачальників, які потенційно готові з нами розвиватися. І навіть якщо ми бачимо, що у постачальника є деякі невідповідності, ми разом з ними розробляємо план коригувальних дій, даємо підприємцям певний період на доопрацювання.

І якщо повторний аудит підтверджує повну відповідність, із задоволенням включаємо в список постачальників. Тобто, McDonald’s вибирає постачальника, який відповідає або готовий відповідати всім висунутим стандартам, і допомагає йому стати кращим у своїй галузі.

У яких випадках виключена можливість партнерства?

Є основоположні вимоги з безпеки і з контролю якості продукту. Їх насамперед оцінюють наші фахівці.

Але головний принцип McDonald’s: люди – це все. Для нас принципово важливо, який в компанії топ-менеджмент. Зустрічаючись з представниками компанії, ми визначаємо її готовність рости. Адже головне питання не в тому, чи є в даний момент система вентилювання на складі, а в тому, яким компанія бачить свій подальший розвиток.

Якщо топ-менеджмент мислить глобально, усвідомлює свою готовність або неготовність до партнерства з нами в даний момент, і в разі неготовності чітко визначає терміни, наприклад, що компанії буде потрібно 6-8 місяців, щоб розвинутися до потрібного рівня, визначає наступні кроки, звертається за рекомендаціями, як правильно удосконалити виробничі процеси – з такими ми працюємо. Одна лише орієнтованість компанії на заробляння грошей нам не цікава.

Farm Frites Poland.

Я можу вам навести недавній приклад. Підприємці, не будучи нашими постачальниками, передали зразки продукції і свою комерційну пропозицію. Зразки відповідали нашим очікуванням за якістю, пропозиція виявилася для нас цікавою також з економічної точки зору.

Відвідування виробництва підтвердило, що у компанії є величезний потенціал. І з січня 2015 ця компанія почала перші поставки для “McDonald’s в Україні”. Так що постачальником McDonald’s стати дійсно не так вже й складно, якщо компанія поділяє наше відповідальне ставлення до бізнесу та розвитку.

До чого український підприємець, якщо говорити про ваші стандарти, не готовий найбільше? Чому його просто навчити, а що потребує тривалого періоду часу?

Тут два аспекти: перший стосується матеріальної бази, а другий – ментальності. Що стосується матеріальної бази, багато наших теперішніх постачальників відкривалися і відкриваються там, де є можливість (і часто мова не йде про побудовані з нуля заводи), це старі приміщення, які вимагають великих капіталовкладень з не завжди сучасним обладнанням, яке вимагає постійної модернізації.

З ментальністю складніше. На жаль, буває, що у компанії абсолютно нове приміщення та сучасне обладнання, а ось топ-менеджмент не орієнтований на розвиток: немає розуміння, що важливо змінити підходи до бізнесу, щоб стати ще ефективніше, відповідати міжнародним стандартам якості та безпеки. З такими компаніями нам не по дорозі.

Партнерство з фабрикою Farm Frites Poland

Farm Frites Poland є постачальником картоплі-фрі для McDonald’s вже 20 років

Farm Frites Poland.

Щодня ранкова нарада керівництва Farm Frites Poland починається з проби зразків, зроблених у попередній день.

Про те, як працює McDonald’s з польською фабрикою Farm Frites Poland (FFP) в Леборк, одним зі своїх найстаріших постачальників, які вирощують і виробляють картоплю фрі, розповів Delo.UA Войцех Кедровіч, менеджер з охорони навколишнього середовища.

FFP відповідає існуючим в McDonald’s вимогам і проходить аудити Маар та SQMS.

За словами Войцеха Кедровіча, в 2012 році McDonald’s оцінив 450 компаній по всьому світу згідно з екологічною сертифікацією, що включає сім критеріїв, у тому числі зниження викидів CO2 і зменшення витрат природних ресурсів. Максимально у конкурсі, який McDonald’s проводить раз на два роки, можна було отримати 10 балів.

“Середня оцінка всіх оцінених компаній вийшла 5,4 бала, а наша фабрика – 9,6, – розповів Войцех Кедровіч, – А так як основна вимога McDonald’s, щоб результати в наступному році були кращими, ніж у попередньому, то в кінці 2012 року ми переглянули свої плани: до 2020 року ми маємо намір знизити витрату електроенергії на 5%, а води – на 10% “.

На фабриці, яка відзначила цього року своє 20-річчя, 34 людини працюють з першого дня її існування, в тому числі і її нинішній директор Адам Класа, який починав 9 років тому з інженера. Він розповів, що мотивують людей не тільки зарплатою, яка є найвищою в даній місцевості.

Не менш важливий момент мотивації – просування ініціативних і результативних співробітників по службових сходах. Так, всі заступники директора – виросли з середньої ланки працівники фабрики. Крім того, реалізується освітня програма для співробітників, по якій працюють на фабриці люди можуть здобути вищу освіту, а кадровий резерв – вчитися в MВA.

“Те, що ми робимо, ми робимо добре. Те, що ми робимо добре, ми, можливо, могли б зробити краще”, – девіз Farm Frites Poland.

ПРО СОЦІАЛЬНУ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ БІЗНЕСУ ЧИТАЙТЕ ТУТ

Сам же Farm Frites Poland контролює дочірню компанію, вирощують картоплю, що поставляється на фабрику, що має партнерство з місцевими фермерами і, відповідно, суворо контролюючу їх. Усі постачальники повинні відповідати вимогам сільськогосподарської практики, заснованої на світовому стандарті GlobalGap.

Фермери вирощують для McDonald’s спеціальні сорти картоплі “Інноватор” і “Рассет Бурбон“. Поля обладнані метеостанціями, спеціальної дренажною системою, приладами контролю за вологістю, системою супутникового контролю за рівнем добрив, а також складськими приміщеннями, оснащеними системами клімат-контролю.

Збір врожаю.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

На фото: Збір врожаю максимально автоматизований.

Картопля.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

На фото: Щоб картопля зберегла свої якості, важлива система контролю за температурою і кількістю вуглекислого газу.

Полив.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

На фото: Ще один важливий дорогий елемент – система поливу.

Таким чином, McDonald’s завдяки політиці відповідального партнерства стимулює постачальників, які прагнуть до довгострокового партнерства, у тому числі і локальних, впроваджувати нові технології, системи контролю якості та забезпечення безпечної праці, і тим самим допомагає їм стати кращими у своїй галузі.

delo.ua

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

This entry was posted on п’ятниця, лютого 27, 2015 at 10:30 and is filed under Новини, Статті, Україна. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.