28
Лют

Do not be evil

   Posted by: klimovy4   in Закордон, Статті

Розлючений виробник.

Сьогодні досить непростий, але, очевидно, знаменний день. Сьогодні Яндексу довелося піти на крок, який, як мені завжди хотілося вірити, ніколи не доведеться робити, пише Хабрахабр.

Ми звернулися до регулюючого органу, ФАС, щоб повернути рівноправні відносини на ринку мобільних пристроїв. Наше звернення – визнання одного неприємного факту. У нас з вами є всі шанси потрапити у світ, де тільки одна компанія вирішуватиме, хто отримає можливість донести сервіси до людей і чим ці люди зможуть користуватися.

Ми завжди вірили в конкуренцію і право вибору користувача. Настільки, що навіть в наших пошукових результатах з перших днів існування Яндекса стоять посилання на інші популярні пошуковики. Якщо чесно, я завжди був впевнений, що і Гугл вірить у те ж. Що це компанія інженерів, які виробляють круті продукти. На жаль, зараз очевидно, що крім технічної компанії, яка колись вважала своїм гаслом “Do not be evil”, тепер є і зовсім інша – компанія, контрольована юристами та бізнесменами.

Android давно вже зовсім не виглядає відкритою OS. І вже точно не виглядає відкритою політика конкуренції Google на цій платформі. Наприклад, зараз ми зіткнулися з тим, що вендори, щоб продавати в Росії телефони з сервісами Яндекса, повинні відмовитися від всіх сервісів Google не тільки в Росії, але і у всіх інших країнах. При цьому правила отримання GMS і Google Play для кожного з них можуть змінитися в будь-який момент.

Ми хочемо, щоб у відкритій OS умови та ліцензії були відкриті і прозорі для всіх.

Завдяки своїм геніальним програмістам і чудовим технологіям Google змогла завоювати майже весь світ. Однак у ньому ще є зовсім небагато місць, де більшою популярністю користуються місцеві сервіси. Локальні гравці живуть поруч зі своїми користувачами, і, здається, це їм дуже сильно допомагає створювати продукти так, що вони залишаються сильнішими глобальних.

Мені легко говорити про Яндекс, але давайте візьмемо інший приклад. Порівняйте повноту довідника 2GIS для Росії і Google Maps або кількість активних російських користувачів ВКонтакте і Facebook. Логічно, що виробники телефонів і планшетів хочуть, щоб їх дітища враховували особливості того ринку, на якому вони будуть продаватися. Цього хотіли, наприклад, Explay, Prestigio і Fly, але в кінці минулого року за наполяганням Google їм довелося відмовитися від передустановки сервісів Яндекса. Це сталося, коли прийшло розуміння, що пристрої цих виробників стали займати помітну частку на російському ринку мобільних пристроїв.

Я читав безліч коментарів до цієї історії і на подив свій виявив, що навіть дорослі розумні хлопці не завжди розуміють, чим загрожує ситуація, що склалася. По суті зараз власник “відкритої операційної системи” змушує вендорів відмовлятися від роботи з тими, хто конкурує з Google на будь-яких ринках. І я навіть не про те, чим це загрожує Яндексу, а про те, в яке становище це ставить і розробників, і користувачів.

Google купив Android майже десять років тому. За цей час він пройшов великий шлях і не тільки технічно. Приблизно в середині цього шляху намітився важливий тренд – Google став насичувати Android своїми сервісами та додатками, які просто зобов’язані були бути встановлені на кожному пристрої. Це і пошук, і карти, і засоби геолокації. Подумати тільки: всього три роки тому таких обов’язкових сервісів було лише дев’ять. Зараз їх майже 20. Те, що технологічна компанія хоче створювати більше хороших сервісів, саме по собі, може, й непогано. Проблема в тому, що її сервіси встановлені на телефонах і планшетах багато в чому завдяки тому, що нічого іншого виробник на них поставити не може. Android стає все більш оточеним публічними і не дуже угодами, все більш і більш закритим. Все це стрімко починає нагадувати мені історію з Windows.

Повернемося на хвилину в 1999 рік і згадаємо абсолютно аналогічну ситуацію. Понад 95% ринку персональних комп’ютерів працюють під управлінням Windows, невід’ємною частиною якого є браузер Internet Explorer 5 (а трохи пізніше і якщо пощастить – 5.5 і 6). Що ми знаємо про цей браузер? Те, що це був найгірший браузер в історії інтернету. Технологічні кайдани, в яких нас змушували верстати вкладеними таблицями. Навіть співробітники Microsoft визнають, що це було жахливо. Це триватиме ще десять років – до 2009 року, коли Євросоюз змусив Microsoft при першому запуску пропонувати європейським користувачам вибір браузерів. І Google, поряд з Opera і Mozilla, брав активну участь в розгляді про недобросовісної конкуренції проти Microsoft.

Можна запитати – з якого дива? Адже Microsoft створив Windows. Чому вони не могли встановлювати в системі свій браузер? Справа в тому, що багато людей не розуміли, що є якісь альтернативи. Вони купували пристрій і на ньому вже був браузер. Так само і сьогодні вони купують Android-телефон і користуються тільки тим, що в ньому вже є. Багато користувачів впевнені, що телефон продається вже готовим до використання і ніколи не заглядають в Google Play для установки інших програм.

Результати справи “Єврокомісія проти Microsoft” дали величезний поштовх розвитку нових інтернет-технологій. Насправді сьогоднішній успіх Google Chrome – багато в чому заслуга того самого антимонопольного рішення. Безумовно, WebKit, Blink і взагалі Chromium, весь цей code base – це хороші технологічні продукти, але про них ніхто не знав, і тому розвивати їх було вкрай складно.

Подивіться на графіки. Частка Google Chrome стала активніше рости з грудня 2009 року, коли люди в Європі змогли вибирати браузер. Тоді ж поповзли вгору частки Firefox і Opera. Конкуренція стала справжньою і, як це завжди буває, змусила браузери ставати краще і краще. Виграли від цього всі. Розробники браузерів отримали можливість показати свій продукт користувачам. А вони в свою чергу з подивом виявили, що браузери зробили крок далеко вперед. Розробники сайтів стали жити в новому вебі, з сучасними, зручними і, головне,  стандартами, що розвиваються. І навіть потерпілий Microsoft виграв – це дозволило компанії зосередитися і випустити зовсім інший IE. Спробуйте, він не такий уже й поганий. Вся сучасна революція веб-додатків почалася в той момент, коли з’явився вибір.

Що відбувається зараз? Фактично, якщо зараз ви хочете створювати додатки, якими зможе користуватися велика кількість людей, воно має бути доступне в App Store і Google Play Market. І якщо у Apple пристрій по-буддистки невіддільний від софта, то виробники, що використовують Android, стоять перед вибором – або Google Play і 20 попередньо встановлених сервісів Google, або альтернативні рішення і альтернативний магазин, але для всіх регіонів без винятку.

Зараз тих, хто хоче зосередитися на створенні пошуку, карт або браузерів, примушують до створення своїх альтернативних платформ. Приблизно так само, як трохи більше семи років тому противники Opera, Mozilla і Google закликали їх робити свої операційні системи зі своїми браузерами і взагалі чим завгодно. Але навіть якщо зараз хтось зробить нову мобільну платформу, залишиться дуже важливе завдання – домогтися того, щоб творці додатків витрачали свої ресурси на версії і для них. Як ми бачимо, навіть такому гіганту, як Microsoft, це не дуже добре вдається.

Якось так склалося, що всі, чиє життя і робота пов’язані з технологіями, вірять, що це хороший конкурентний світ, де технологічні компанії борються за користувачів нормальними способами. Ми самі до останнього не вірили, що доведеться закликати до вирішення ситуації регулятора. Вперше наша віра похитнулася, коли ми побачили, як працює дистрибуція Google. Якщо ви користуєтеся Mozilla Firefox, то знаєте, що команда розробки цього продукту завжди думала про переваги користувачів. Браузер враховував, що є Росія, Японія, Південна Корея, де більшість людей користуються локальними пошукачами. І раптом Mozilla підписує з Google трирічний договір на безумовну дистрибуцію його пошуку скрізь. Людині, яка користувався в Росії Яндексом, після оновлення довелося шукати, як повернути собі звичний пошук. І не всі змогли це зробити.

ДОКЛАДНІШЕ ПРО IT-ЛОБІЮВАННЯ ЧИТАЙТЕ ТУТ

У моїх фантазіях я, звичайно, думаю: ще було б добре, щоб людина в будь-який момент могла легко змінити пошукову систему за замовчуванням. Зараз теоретично вона може зробити це, але налаштування закопані виробником так глибоко, що далеко не кожен з цим впорається. Зможете назвати спосіб змінити пошук за замовчуванням, не дивлячись у пристрій? Упевнений, що ні. Адже багато покупців Android-телефону ніколи не заглядають в налаштування і в результаті отримують його рівно таким, яким його створив виробник, зв’язаний по руках і ногах контрактами з Google. І там не буде нічого, крім Google, і не тому що це вигідно користувачу, а тому що Google вигідно використовувати домінуюче становище на одному ринку, щоб тиснути на інший. Заборона на це – основа антимонопольного законодавства. Без конкуренції нічиї продукти не будуть розвиватися. У цьому сенсі Яндекс і Google просто необхідні один одному. Ви не уявляєте, як стала рости якість сервісів Google в Туреччині, коли ми вийшли в цю країну. До тих пір, поки Google не бачив конкуренції в турецькому пошуку, він нічого не робив. Побачивши живих конкурентів він протягом кількох місяців – а для пошукових систем це практично моментально – поліпшив пошук буквально в кілька разів, запустив кілька нових сервісів, до цього недоступних жителям Туреччини.

Напевно, єдиний продукт, за який багато хто може не любити Яндекс, це Яндекс.Бар. Але здається всі, хто сміявся над жартом про дівчину, яку легко вмовити, просто не пам’ятають, що ще зовсім нещодавно не можна було встановити Flash, OpenOffice, купу продуктів Sun і Java, не віджавши галочку “Встановити Google Toolbar”. Це війна, яку почали не ми, але на жаль – ми змушені були в неї вплутатися, і ілюзії про чесну технологічну конкуренцію почали потихеньку розвіюватися. А зараз ситуація перейшла всі розумні межі.

Ми вже зараз живемо в світі, де операційна система є не тільки в комп’ютерах і телефонах, а й годинниках, автомобілях, літаках, системах пожежогасіння. І якщо складеться так, що це буде одна і та ж ОС, то хочеться, щоб не вся вона контролювалася однією-єдиною компанією. Я все ще вірю, що в Google досить технічних фахівців, які розуміють неправильність того, що відбувається. Тому я впевнений, що все ще може закінчитися добре.

habrahabr.ru

P.S. З цього приводу співзасновник Lifehacker.ru i колишній працівник Yandex Слава Баранський зазначив: “Яндекс, який ніяк може створити нічого зрозумілого на мобайлі, почав скиглити і грати в сумнівні неринкові ігри. Соромно! Так-так, це ті самі люди, які Яндекс. Карти 9 місяців випускали під нову iOS і пару версій були не ретиною. Куди їм Лось нову писати:-) “

P.P.S. А головний редактор впливового ресурсу AIN.UA Артур Оруджалієв написав: “Я пам’ятаю час, коли Яндекс був інноваційною компанією. Вони завойовували ринки завдяки класним продуктам. У нових же реаліях, в яких компанія дозволяє собі не оновлювати мобільний софт по півроку, не помічаючи нових ОС, методи конкуренції інші. Навіщо нові продукти? Навіщо інновації? Адже можна просто поскаржитися в держоргани і сказати, що “єдиний російський пошуковик” ображає поганий американський гугл. Загалом, Яндекс – це тепер такий ВАЗ в інтернеті. “

 

 

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

This entry was posted on субота, лютого 28, 2015 at 08:30 and is filed under Закордон, Статті. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.