Губернатор Луїзіани Роберт Джиндал.

Республіканці реанімують ідею офіційного статусу для протестантизму в США, пише у своїй статті для НГ Религии Ігор Гашков.

Опитування, проведене соціологічною службою Public Policy Polling, висвітлило страшну для американських релігійних меншин обставину – 57% виборців-республіканців підтримують надання християнству статусу державної релігії.

І хоча перша поправка до Конституції США виключає такий поворот подій, зміни можуть відбутися іншим шляхом. Взимку ц.р. законодавці двох американських штатів – Теннессі і Міссісіпі – запропонували закріпити за Біблією офіційний статус в cвоіх регіонах. Республіканці одного з округів Айдахо пішли далі, закликавши визнати весь штат християнським. Ініціативи правих критикуються в ЗМІ, але стають усе помітніше на регіональному рівні.

Спроби американських релігійних консерваторів закріпити в законодавчому порядку зв’язок США або  територій, що входять до них, з християнством отримали особливого поширення під час другого терміну президентства Барака Обами. Главу держави в республіканському середовищі багато хто вважає невіруючим. Привід згадати про це дали висловлювання політика в ході молитовного сніданку в січні ц.р .: президент перерахував злочини християн в Середньовіччі, зробивши висновок, що релігійний екстремізм не є проблемою одного лише ісламу (докладніше в “НГР” від 18.02.15). Праві у відповідь обурилися використанням прикладів з далекого минулого.

У лютому ц.р. республіканці округу Кутенай в Айдахо виступили із заявою, що протестантизм перебуває в їхній країні “під лютою атакою”, і щоб відбити її, запропонували визнати за штатом право на власну релігійну ідентичність. Позицію прихильників цієї ініціативи висловив місцевий політичний активіст Джефф Тайлер. “Ми християнська спільнота в християнському штаті, а республіканці – це християнська партія”, – заявив він. Ініціатива релігійних консерваторів, проте, натрапила на скептицизм їхніх однопартійців. “Формулювання про “християнський штат” змусить державу давати визначення, що таке християнство, а я не хотів би, щоб справа дійшла до цього”, – заявив правий активіст Бьорн Хандіін. Пропозиція провалилося: більшість республіканців Айдахо зійшлися на думці, що дефініювання християнства – дійсно проблема.

У тому ж місяці про бажання закріпити християнську ідентичність свого регіону, хоча й іншим шляхом, заявили в штаті Теннессі. 16 лютого член місцевого сенату Джеррі Секстон запропонував визнати Біблію “офіційної книгою”. Спроба Секстона має більше шансів на успіх, оскільки ні до чого не зобов’язує мешканців регіону. Біблія з легкої руки законодавця може потрапити тільки в перелік символів Теннессі поряд з офіційними фруктом і мінералом. Дебати з цього питання тривають і зараз.

У січні ц.р. аналогічну спробу – ввести Біблію в символічне поле свого штату – зробили законодавці Луїзіани. За ініціативою одного з них, Томаса Кармонді, офіційною книгою регіону повинні були визнати не просто Біблію, а її еталонний зразок – примірник, надрукований в першій чверті XVI століття майстром Іваном Превелом. Пропозиція отримала схвалення в профільному комітеті зборів регіону, але на загальному голосуванні провалилася. Кармонді розчарований таким рішенням: “Ми не думали виключати іншу релігійну літературу. Не йшлося про введення офіційного християнства в Луїзіані”.

Однак восени 2014 року кампанія саме з цією метою почалася в іншому американському штаті, Міссісіпі. Некомерційна організація Magnolia State Heritage, близька до впливового республіканського об’єднання “Чайна партія”, розпочала збір підписів за визнання регіону “християнською територією”. У тексті поправки в місцеву конституцію, запропонованої правими активістами, бажаний стан речей сформульовано так: “Штат Міссісіпі визнає себе християнським і південним штатом, святу Біблію – основою наших принципів, молитву – шанованим, повним сенсу і цінним звичаєм наших співгромадян”. Цікаво, що ті ж політичні активісти запропонували закріпити за англійським статус єдиної державної мови Міссісіпі. При цьому в штаті проживає значна частина іспаномовного населення.

Варто відзначити, що спроба надати християнству офіційний статус була здійснена в 2013 році в іншому американському штаті, Північній Кароліні. Результат виявився також невдалим, проте в цьому регіоні релігійно мотивовані праві політики, можливо, домоглися найбільших успіхів. Так, починаючи з 2011 року на засідання місцевого парламенту стали запрошувати священнослужителів для здійснення молитов, не беручи до уваги той факт, що деякі з народних обранців – нехристияни.

Радикалізація ісламських екстремістів, що стала тенденцією в 2014-2015 роках, дає можливість релігійним правим США заявити про себе з іншого боку. Затвердити особливе положення християнської релігії цілком можна і від протилежного – критикуючи політику Білого дому щодо мусульман. Ініціатива в цьому відношенні належить губернатору Луїзіани Роберту Джіндалу, що виступив в січні ц.р. з промовою, присвяченою ісламську загрозу країнам Заходу.

“Одна з головних переваг Америки в тому, що не має значення, приїхали ви сюди п’ять хвилин тому або живете століттями, – заявив губернатор. – Але коли люди приїжджають, щоб завоювати нас, це неприйнятно. Це не імміграція, це різновид колонізації. Якщо хтось хоче приїхати до нас, щоб змінити наші фундаментальні цінності, то будемо чесними – це завоювання. Звичайно, політично коректна публіка, якщо сказати їй це, назве вас расистами, але це саме та небезпека, з якою ми зараз стикаємося безпосередньо. І якщо ми не приймемо цю загрозу всерйоз, то і в нашій країні відбудуться теракти, подібні паризьким”.

Джиндал підібрав слова і для того, щоб охарактеризувати стан справ в ЄС: “Для Європи є дуже серйозна загроза – люди, які прагнуть нав’язати їй шаріат. Іммігранти в третьому, у четвертому поколіннях у Великобританії, у Франції не вважають себе частиною цих суспільств, і це вкрай небезпечно. Не можна забувати, що шаріат повністю протилежний всім тим цінностям, які нам такі дорогі”.

Активізація в обговоренні релігійної теми на початку 2015 року, безумовно, не випадкова. Традиційно президентська кампанія в США будується навколо недоліків нинішнього глави держави. На цьому тлі вперше з часів Джорджа Буша-молодшого релігійні консерватори в середовищі республіканців отримують шанс: адже саме вони можуть запропонувати контрастну альтернативу Бараку Обамі. Колишні республіканські кандидати в цьому сенсі розчаровували віруючих: ні Джон Маккейн, чия дочка є активісткою ЛГБТ, ні мормон Мітт Ромні не могли бути в очах релігійних консерваторів ідеальними претендентами. У 2016 році ситуація може помінятися.

НГ Религии

Tags: , , , , , , ,

This entry was posted on Понеділок, березня 16, 2015 at 10:30 and is filed under Закордон, Новини. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.