Адомас Аудіцкас.

Адомас Аудіцкас.

Частка держави в українській економіці – 16,3%. Найбільша присутність – понад 60% – в агропромисловому секторі.
У країні понад 1 800 працюючих держпідприємств. Уже не перший рік з боку уряду і депутатів звучать заяви про необхідність його скорочувати, логічно – шляхом приватизації. Але це тільки на словах. На практиці ж у реформі державного сектору як ніде спрацював принцип “верхи не можуть, низи не хочуть”. У роботі держкомпаній розбиралась
Економічна правда.

По-перше, між президентом і прем’єром немає єдиної думки з приводу того, що продавати. Ніхто з них не хоче “звужувати” свою сферу інтересів. У тому, що такі сфери існують, не доводиться сумніватися після недавніх одкровень Айвараса Абромавічуса.

По-друге, самі керівники міністерств і держкомпаній не бажають будь-яким чином форсувати процес переходу в управління Фонду держмайна. Однак це не означає, що нічого не змінилося.

У розпорядженні ЕП виявилися фінансові результати найбільших держкомпаній за дев’ять місяців минулого року. У них не враховані тільки держбанки. На підставі цієї статистики, і деяких законодавчих рішень, що стосуються держкомпаній, ЕП визначила основні події, які відбулися за останній рік.

1. Загальне зростання доходів

Більшість держкомпаній дійсно поліпшили свої результати в порівнянні з аналогічним періодом минулого року. Якщо за дев’ять місяців 2014 року сотня держкомпаній показала збитки в розмірі 66,5 млрд грн., то за аналогічний період минулого року вдалося вийти на 2,2 млрд прибутку.

“Мінус” на “плюс” поміняли “Енергоатом”, “Укренерго”, “Укрінтеренерго”, аеропорт “Бориспіль” і НАК “Нафтогаз України”.

Причина – загальні інфляційні процеси в країні – зростання тарифів на газ, електроенергію, опалення та інші послуги ЖКГ.

“Так, зростання тарифів на електроенергію стало причиною поліпшення результатів “Енергоатому” та “Укренерго”. Зростання тарифів на газ вплинуло на Нафтогаз. Експортні підприємства наростили виручку за рахунок девальвації”, – відзначає аналітик Dragon Capital Денис Саква.

Але далеко не всі можуть похвалитися позитивною динамікою. Державна продовольчо-зернова корпорація за підсумками дев’яти місяців минулого року ще більше пішла в “мінус”. Її збитки зросли з 840 млн грн в 2014 до 1,8 млрд грн в 2015 року.

Але найбільші рекордсмени в нарощуванні збитків – це вугільні підприємства. “Вугілля України” “Селідоввугілля”, “Лисичанськвугілля”, “Львіввугілля” і “Дзержинськвугілля” – всі вони в минулому році пішли в істотно більший “мінус”, ніж в 2014 р.

По частині вугільного сектора, за словами Сакви, склалося все разом – зростання цін на електроенергію, сировину і при цьому регульовані низькі ціни на газ і відсутність компенсацій з бюджету.
Тепер, що буде все-таки за підсумками повного року?

Міністр економічного розвитку і торгівлі Айварас Абромавічус сказав, що за попередніми підрахунками, збитки держкомпаній в минулому році скоротилися з 117 млрд гривень до 16 млрд гривень.

2. Борги підросли

Обсяг боргових зобов’язань сотні найбільших компаній держсектора за дев’ять місяців 2015 року збільшився на 30,5 млрд грн. – до 144,7 млрд грн.

У секторальному розрізі, згідно з даними МЕРТ, найбільше зростання боргів сталося у харчовій промисловості – з 19,7 млрд грн до 32,6 млрд грн, в нафтогазовому секторі – з 49,6 млрд грн до 58,3 млрд грн, і електроенергетиці – з 14,4 млрд грн до 21,3 млрд грн.

Єдина галузь, в якій держкомпанії скоротили обсяг боргів – хімічна.

“В електроенергетиці валютних кредитів особливо не було. Тут причини зростання боргів – взяті кредити в зв’язку з нестачею оборотного капіталу і проблемами з платежами”, – відзначає експерт Concorde Capital Олександр Паращій.

Борги нафтогазової галузі – це на 99% борги НАКу. Там більша частка валютних кредитів, тому головна причина їх зростання, як і по інших галузях, це девальвація.

3. НАК “Нафтогаз України” дістався МЕРТ

У теорії у цього рішення блага мета – зробити роботу компанії більш ефективною та деполітизувати її. Бажання забезпечити останнім МЕРТ позначив в своєму законопроекті.

На практиці через НАК міністерство опинилося в центрі скандалу. Однією з причин, через яку Айварас Абромавічус подав у відставку, став тиск на нього з боку депутата Ігоря Кононенка, який хотів призначити заступником з управління НАКом нинішнього заступника голови монополіста Андрія Пасішника.

До того ж, не всі згодні, що передача відомства – крок на шляху до прозорості роботи компанії.
“По суті – це приватизація без приватизації”, – зазначив співрозмовник ЕП з уряду.

На його думку, всі ці рішення спрямовані на те, щоб відсунути держава від управління компанією і її дочірніми підприємствами, надавши це право наглядовій раді та керівництву НАКу.

А рішення збільшити мінімальний розмір вартості майна, для розпорядження яким потрібна згода акціонерів, з 10% (47 млрд грн) до 25% (118 млрд грн) вартості активів, призведе до зниження контролю за майном монополіста.

4. Дивідендів очікується побільше

У грудні Рада ввела єдиний підхід щодо відрахувань ДП частки чистого прибутку.
Так, з січня 2016 року підприємства, незалежно від розміру держчастки, зобов’язані платити до держбюджету не менше 30% дивідендів.

“Трансгаз”, “Укрнафта”, “Укренерго”, “Транснафта”, “Укргідроенерго”, “Енергоатом” збільшили чистий прибуток за минулий рік на 16 млрд грн. Це кошти, що в якійсь мірі підуть на інвестпрограми, але в більшості своїй надійдуть у вигляді дивідендів до бюджету”, – заявив міністр енергетики та вугільної промисловості Володимир Демчишин.

Очікується, що такий крок поповнить скарбницю, за розрахунками Мінфіну, додатково на 5,2 млрд грн.
“Після завершення корпоратизації “Укрзалізниця” почне платити дивіденди. Можна розраховувати на хороші надходження від “Турбоатома”. Але в цілому, з урахуванням економічних тенденцій, буде важкувато зібрати”, – стверджує Олександр Паращій.

Адомас Аудіцкас, радник міністра економічного розвитку і торгівлі України

Про реформу НАК “Нафтогаз України”
Основна мета передачі монополіста від Мінпаливенерго до МЕРТ – усунути конфлікт інтересів і провести реформу корпоративного управління, перетворивши НАК на компанію, що працює за ринковими правилами. Зараз вона працює як Держагенція, частково субсидуючи споживання газу населенням. Через це складно побачити фінансовий стан компанії в чистому вигляді. Можливо, варто виділяти субсидії не тільки на компенсацію тарифів, але і на заходи зі зниження енерговитрат.

Перепідпорядкування “Нафтогазу” МЕРТ покликане усунути конфлікт інтересів, пов’язаний з тим, що Мінпаливенерго одночасно відповідає і за енергетичну політику і управляє компанією, яка її виконує. Рекомендації ОЕСР передбачають поділ функцій з формування і здійснення секторальної політики та управління держкомпаніями.

В рамках реформи системи корпоративного управління “Нафтогазу” ми хочемо сформувати наглядову раду НАКу. Шукаємо людей найбільшого калібру, що працювали в наглядових радах великих енергетичних компаній. У новій наглядовій раді буде п’ять членів. Троє з них – незалежні, а двох призначатимуть прем’єр і президент. За умовами відбору незалежними членами наглядової ради не можуть бути держслужбовці, посадові особи дочірніх компаній НАКу, її клієнтів або постачальників.

Крім іншого, в НАКу з’являться функції внутрішнього аудиту, комплаєнса і протидії корупції та управління ризиками, які будуть підпорядковуватися безпосередньо наглядовій раді. Не Коболєву. Наглядова рада зможе бачити, що відбувається в компанії, і задавати питання Коболєву.

Про приватизацію та правила роботи держсектора
Коли ми почали реформу, то вважали, що потрібно тільки поміняти правила управління держактивами. На практиці зіштовхнулись з тим, що правила ми змінили, але вони не виконувалися. Наприклад, постановою Кабміну ми зобов’язали 150 найбільших держкомпаній провести аудит за міжнародними стандартами. Тільки 20 компаній в минулому році почали цим займатися. Інші шукали причини, чому вони не можуть це зробити, а зараз ця постанова оскаржується в судах.

Є дві причини скорочення збитків держпідприємств в 2015р. – Перша – зменшився розмір збитків і обсяг субсидування НАКу з держбюджету. Друга – ефект девальвації гривні в цьому році був меншим.

В Україні 1800 працюючих держкомпаній і 90% з них потрібно продати. Приватизація – це шанс подолати корупцію і залучити інвестиції. І не використовувати його зараз – велика помилка.

Міністерства погано управляють держкомпаніями. Вони навіть не можуть зібрати потрібний пакет документів, необхідний для передачі ФДМУ. Потрібно, щоб Фонд забрав ці компанії такими, якими вони є, і сам їх готував до приватизації. Ми вже домовилися з ФДМУ про це.

У мене в цьому сумнівів немає в тому, що міністерства не передають держкомпанії тому, що там сидять “свої” люди і контролюють фінансові потоки. Опір буде завжди. Але потрібно хоча б позбавити цих людей можливості блокувати передачу об’єкта через відсутність, умовно, формальної довідки з міністерства охорони здоров’я.

Про нових керівників ДП ​​і їх зарплати

Ми домовилися про співпрацю з двома рекрутинговими компаніями – Hudsons і Talent Advisors, які займуться пошуком нових керівників у держкомпанії.

Конкурси по найбільших держкомпаніях тепер буде проводити конкурсна комісія при Номінаційному комітеті в Мінекономрозвитку. Конкурси по першій п’ятірці держкомпаній будуть оголошені вже на найближчому тижні. Це Укрзалізниця, Укрпошта, Електроважмаш, Центренерго та Укренерго. Друга п’ятірка – Укрспирт, Укрінтеренерго, Харківобленерго, Запоріжжяобленерго і Регіональні електричні мережі – в другій черзі. Полегшили процедуру для кандидатів – скасували обов’язкову подачу довідки про несудимість.

Нові менеджери будуть отримувати ринкову зарплату.
Хто її буде платити? Самі держкомпанії – ресурси там є. Принцип такий: 25% зарплати – фіксована сума, 75% – бонуси. А бонуси будуть тільки тоді, коли буде результат. Немає результату – немає зарплати. Не можна віддати людині в управління погану компанію, сказати, щоб вона навела там порядок, і не платити їй при цьому.

Економічна правда

Tags: , , , , , , , , , , ,

This entry was posted on вівторок, лютого 23, 2016 at 09:00 and is filed under Статті, Україна. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.