Пересічники

Пересічники.

А багато співвітчизників хочуть поліпшення рівня свого життя вже сьогодні – так що якщо є можливість пересісти на комфортний автомобіль, але з іноземною реєстрацією, то бог з нею, з тією реєстрацією! Пересідаємо! Розслідування passage.com.ua.

Угоди з іноземними номерами для авто годують всіх, хто живе біля кордону.

Хто ж такі “пересічники”?

А якщо кордонів три – як на Закарпатті, то це означає, що таких автомобілів в краї мало не більше, ніж з українськими номерами. Ось, наприклад, в Ужгороді чи не кожне друге авто – на угорських, словацьких, чеських номерах або будь-якої іншої країни ЄС.

За інформацією Павла Білецького, активіста ГО “Завтра”, що виступає на захист прав водіїв машин з іноземною реєстрацією, 50% авто в сусідньому із Закарпаттям словацькому містечку Міхаловце мають українці.

Тобто, виникає ціла громадська практика – купувати собі авто за кордоном і їздити на ньому тут. З’явилася навіть назва автомобілістів, які практикують користування такими автомобілями – “пересічники”. Адже за законом нерозмитнене авто раз на 5 днів має перетинати державний кордон – в народі це назвали “здійсненням пересічки”.

– Арифметика проста, – розповідає Віталій, власник седана Mitsubishi на словацьких номерах. – Іномарки в Україні як правило в півтора-два рази дорожчі, ніж у сусідів. Коли купував собі машину, віддав за неї €2 тисячі. Тут за таку просили п’ять.

Правда, Віталію доводиться тепер кожні п’ять днів кататися через кордон. Але для людини, що живе від нього за 20 км, це не становить проблеми.

– Іноді на “пересічку” їздить дружина, якщо у мене не виходить, – каже Віталій.

Але якщо раптом “пересічку” зробити не вийшло (ну, всяке в житті буває)? Тоді штраф: до 8,5 тис. грн. Однак винахідливі закарпатці і тут знайшли собі порятунок. Є загальна практика довідок, які можна отримати на СТО – про те, що авто на момент, коли потрібно робити позначку на митниці, було несправним, вимагало невідкладного ремонту. Це дає право відстрочити “пересічку” і зробити її після того, як машину “відремонтують” на СТО.

– Ця практика довідок про відстрочку пересічки існує, чомусь, тільки на Закарпатті, – пояснює Павло Білецький, – до нас навіть приїжджають волиняни, які прострочили перетин кордону. Дешевше тут зробити довідку, зробити пересічку – і їздити ще 10 днів, ніж сплатити штраф 8,5 тисячі гривень.

Схеми, гроші, схеми…

Звичайно, таке суспільне явище породжує різні корупційні схеми. Закарпатці прямо говорять, що довідки на СТО не завжди, правду кажучи, видаються “по суті”, найчастіше їх купують – щоб не кататися туди-сюди через кордон. Особливо ті, кому їздити далеко: тому що одна справа, як ти живеш, наприклад, в Ужгороді, де до кордону їзди – 15 хвилин від центру міста. А якщо заради цього треба пертися з району, та ще й не Ужгородського, за 45-60 км. Це бензин, час, гроші…

– Тому все залежить від того, що вигідніше водієві – зробити “пересічку” чи купити довідку, – пояснює автомобіліст Віталій. Вартість залежить від часу, на який її видають.

Існують також інші схеми, за якими живуть власники нерозмитнених авто.

– Якщо людина не хоче морочитися з “пересічкою”, авто на територію України переганяє словак, угорець або чех (звичайно, за гроші, звичайно це коштує 100 євро), – пояснює “посередник” Іван, що допомагає співвітчизникам підшукати авто за кордоном. – Через рік вам треба знову виходити на зв’язок з цією людиною, щоб вона здійснила “пересічку”. І це знову гроші. Але тут невідомо ще, що дорожче: адже пересічка – це теж гроші: бензин, довідки, митники…

Набагато простіше, акцентує посередник Іван, якщо закарпатець має угорський паспорт (а таких в області чимало). Тоді людина сама собі переганяє авто і не возиться з пересічкою. Це актуально для багатьох земляків, адже більшість з тих, хто має авто на іноземних номерах, залучені до якогось “бізнесу” з-за кордону. То дрібна контрабанда, торгівля…

Хто у кого вкрав закон?

Власне, про існування цих корупційних схем всі знають. І всі за ними живуть. Водіям вигідно – вони мають комфортні машини: для сім’ї, або для бізнесу… Всім, хто їх обслуговує (митникам, юристам, чиновникам) – назвемо це так – наявність суспільної практики ввезення нерозмитнених автомобілів теж вигідна, тому що вони на цьому заробляють. І тому, коли в налагодженій системі йде якийсь збій, реакція соціуму миттєва.

Так сталося на початку березня, коли на Закарпатській митниці раптово перестали приймати довідки СТО, які надавали право відкладати “пересічку”. Водії заблокували кордон – спочатку КПП в Ужгороді, потім – в Малому Березному та Солотвині.

Страйкували недовго – всього півтора дня, але ця блокада викликала резонанс. І влада на Закарпатті знову взялася вирішувати проблеми “пересічників”. Наввипередки.

Була створена робоча група з представників Закарпатської ОДА, фахівців від митниці, юристів і самих водіїв, – яка розробила закон, який регулював би проблеми в цій сфері. Він дозволяє власникам автомобілів з іноземною реєстрацією перебувати на території України до одного року. Чинний нині закон встановлює цей термін в межах 5 днів, якщо перетин кордону на вхід і на вихід відбувається на одному КПП кордону, і 10 днів – якщо на різних пунктах пропуску на кордоні.

Геннадій Москаль

Геннадій Москаль взявся особисто передати цей закон до ВР, обіцяв лобіювати його, “використовуючи свої зв’язки в Києві”. Але… не встиг.

Його вічний опонент нардеп Віктор Балога, як виявилося, теж не байдужий до проблем “пересічників”. Так ось він взяв і першим зареєстрував на сайті ВР закон про зміни до Митного кодексу, що стосуються іноземних автомобілів. І також – з пропозицією продовжити термін перебування машин з іноземною реєстрацією на території країни до одного року і зрівняти українців в правах з нерезидентами України, що мають право ввозити нерозмитнений автомобіль в Україні на рік.

Піднявся, звичайно, скандал. Москаль обізвав Балогу шахраєм, мовляв, він “після того, як нам з активістами спільними зусиллями вдалося розробити зміни до закону та оприлюднити їх, просто вкрав їх без будь-якого обговорення з громадськістю і подав до Верховної Ради від свого імені”.

“12 березня текст напрацьованого робочою групою законопроекту був опублікований на моєму персональному сайті, 14 березня, після поїздки до Києва і зустрічі з вищим керівництвом держави досягнута домовленість, що законопроект на розгляд депутатів внесе голова фракції “Солідарності”, координатор парламентської коаліції Юрій Луценко (про що також повідомлено на моєму сайті), а на наступний день, 15 березня, Балога реєструє вкрадений законопроект від свого імені!” – обурювався Геннадій Москаль.

Віктор Балога

Москаль також вважає, що таким чином Віктор Балога перекреслив для цього закону можливість “пройти” в Верховну Раду. Мовляв, якщо закон внесе Луценко, йому як координатору парламентської коаліції, під силу знайти більшість різних фракцій для прийняття законопроекту (хоча зробити це дуже непросто), але якщо зміни запропонує такий “стратег” як Балога, більшість про них навіть чути не захоче.

Після цього скандалу час від часу тему знову піднімають. Минулого тижня депутати облради направили звернення до колег з ВР і закликали вирішити гостре соціальне питання. На початку цього тижня з таким же закликом звернувся до нардепів Геннадій Москаль – він просить керівництво Комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної політики невідкладно розглянути законопроект Балоги.

Політолог: проблема не може бути вирішена, її існування вигідно всім

– Щодо активізації політиків навколо цього питання нема чого дивуватися, – коментує політолог Віктор Пащенко, директор Закарпатського інституту політичних досліджень. – “Пересічники” – тема стовідсотково передвиборча, тому тут напрошується побічний висновок: коли депутати і чиновники починають багато говорити про проблему “пересічок”, значить, наближаються вибори. Адже кількість водіїв машин на іноземних номерах становить, за різними оцінками, більше 40 тисяч чоловік. Це значне електоральне поле.

Багато закарпатських політиків зверталися до цієї теми, і неодноразово, каже Віктор Пащенко. Деякі навіть будували свою передвиборчу кампанію на цьому питанні. Однак воно так і не було вирішене, незважаючи на всі попередні спроби внести зміни в законодавство. І воно не може бути вирішено – принаймні найближчим часом.

Політолог пояснює: масштаби цієї теми – не тільки Закарпаття. Тут це тільки можливість попіаритися, тому всі ці заяви від депутатів облради із закликами розглянути закон – те ж саме, що депутати Закарпатської облради зверталися до парламенту ЄС із закликом звільнити Надію Савченко.

– Питання “пересічок” – це питання євроінтеграції. Схема, за якою існують сьогодні ці водії, корупційна. На ній заробляють всі: митники, прикордонники, чиновники – на довідках, поліція – на штрафах… На ній зав’язані всі силовики держави: юристи, судді, депутати, чиновники… Це золоте дно, на якому всі заробляють. Тема також лобістська: вона покликана захищати недолугий український автопром. Тому що таких цін на авто, як в Україні, немає ніде в світі, ми супербідна країна з захмарними цінами на авто і нерухомість, коли “убитий” ланос коштує $5 тисяч, тоді як старий “фольксваген” у Словаччині – $2 тисячі. Тому вирішення цієї проблеми – просто спільний з Європою ринок, без бар’єрів на кордонах. Це одне голосування. І проблеми “пересічок” немає.

Та й якщо брати просто народ, якого стосується ця проблема, теж немає однозначного трактування. І не всі закарпатці хочуть її вирішити.

– Так, є багато водіїв з машинами на іноземній реєстрації, але є також маса закарпатців, які працюють митниками, прикордонниками, в судах, чиновниками… Їм усім вигідно, щоб зберігалися ці схеми – бо це їх хліб, – пояснює Віктор Пащенко. – Новий закон і скасування старих схем приведуть до втрати блага для їх сімей, тому це проблема продавця і покупця.

Тому, за прогнозами експерта, на проблемі “пересічників” будуть лише подальші політичні спекуляції. За нинішньої влади проблема вирішена не буде, вважає експерт.

passage.com.ua

Tags: , , , , , , , , , , , , ,

This entry was posted on вівторок, квітня 12, 2016 at 10:00 and is filed under Статті, Україна. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.