Гладковський

Гладковський.

В 2015 році державні структури України закупили близько 2000 автомобілів. Чиновники активно купували, як цивільні, так і військові авто, в тому числі і броньовані. За підрахунками Insider, найбільшими покупцями стали силові відомства: в минулому році МВС і Міноборони отримало понад 1500 машин. Для компаній, що продають авто, держзакупівлі – непогана можливість поправити справи в важкі для авторинку часи. Однак такий шанс випадає далеко не всім. Притому, що в Україні зареєстровано понад тисячу компаній, що займаються продажами автомобілів, державні тендери з року в рік виграють практично одні і ті ж фірми.

Безумовно, зміна влади в 2014 році внесла свої корективи в тендерні розклади – деякі гіганти автомобільного бізнесу втратили свій вплив. Інші ж зуміли пристосуватися до життя “по-новому”. З’явилися серед переможців державних конкурсів і автомобільні компанії, які раніше не були помічені в угодах з державою.

Справедливості заради, варто відзначити, що найбільша державна закупівля машин в 2015 році – поповнення парку патрульної поліції майже 350 автомобілями Toyota Prius – пройшла повз кишені місцевого бізнесу. Як пояснив один з українських дилерів японського бренду, в угоді не брало участі навіть українське представництво – “Тойота Україна”. Гібридні “Пріус” купувалися безпосередньо в Японії.

Крім японців великі партії автомобілів держструктурам в минулому році поставляли дві компанії: “НІКО” Івана Ніколайчука і “ВіДі Груп” Віталія Джуринського. Продажі ж військових автомобілів поступово зміщуються від “АвтоКрАЗу” Костянтина Жеваго до компаній, близьких до влади. Зокрема, свої броньовики почали активно просувати “Богдан”, що належить другу президента Олегу Гладковському, і виробники “Варти”, близькі до народного депутата Сергія Пашинського.

Від ВАЗів – до МАЗів
За часів Віктора Януковича одним з найбільш ходових транспортних лотів державних тендерів були російські “Лади”. Незважаючи на те, що ці машини вже давно застаріли, МВС купувало їх сотнями. Наприклад, тільки в 2011 році, за підрахунками “Головкому”, Міністерство внутрішніх справ, яке на той момент очолював Анатолій Могильов, купило більше 500 “Жигулів”.

При цьому всі лоти поділили структури, що входять у дві корпорації: “Укравто” Таріела Васадзе і “Богдан”, що належить бізнес-партнеру президента України Олегу Гладковському (Свинарчуку), який зараз обіймає посаду першого заступника секретаря РНБО.

Сьогодні на ВАЗах багато не заробиш. МВС від купівлі російських автомобілів відмовилося повністю. Єдині структури, які ще зрідка купують “Лади”, – лісництва. Їх зрозуміти можна. Лісові господарства шукають найдешевші авто для їзди по бездоріжжю. А в цьому сегменті безумовний лідер – “Нива”. Всього в минулому році лісники купили до десятка російських позашляховиків. Більшість тендерів виграли дилери “Богдана”.

Втім, для корпорації продажі “Нив” – це дрібниці. Основну ставку Олег Гладковський робить на броньовані автомобілі для Збройних сил і Національної гвардії. Як уже писав “Главком”, в грудні 2014 року “Богдан” представив свій перший броньовик – “Барс”. Хоча до цього корпорація не мала ні найменшого відношення до виробництва будь-якої військової техніки. А тим більше броньованої. Успіх новоспеченого броньовика не змусив себе чекати – в квітні 2015-го спікер адміністрації Порошенка з питань АТО Олександр Мотузянік заявив: Національна гвардія отримає 90 “богданівських” машин “Барс”.

Не залишився “Богдан” і без замовлень Міністерства оборони – армія буде купувати у корпорації броньовані МАЗи, складання яких налагоджено на Черкаському автозаводі. Обсяг замовлень в компанії не розголошують. Однак за інформацією головного конкурента корпорації Гладковського – холдингу “АвтоКрАЗ” – мова йде про 120 вантажівок МАЗ, які в Україні випускають під брендом “Богдан”.

“За наявною у нас інформацією, наприкінці 2015 року в режимі суворої секретності в держоборонзамовлення з’явилися зміни, що передбачають закупівлю 120 автомобілів марки “Богдан”, – відзначили в прес-службі “АвтоКрАЗу”.
Ще один завсідник тендерів, що переключився на броньовики, – НВО “Практика”. Цю компанію багато хто знає як виробника бронеавтомобіля “Козак”. Однак за колишніх президентів фірма була успішна в продажах техніки держбанкам і медикам.
Власник “Практики” – Олег Висоцький – людина, яка здобула популярність в часи уряду Єханурова. У 2006 році Висоцький був призначений головою Держкомітету з питань технічного регулювання та споживчої політики. Після відставки Єханурова власник “Практики” повернувся на роботу в компанію, але зберіг зв’язки у владних колах. Підтвердженням цього можуть слугувати успіхи НВО в тендерах – в 2011-му “Ощадбанк” купив у “Практики” близько двохсот інкасаторських машин, а в 2013-му компанія виграла тендер МОЗ на поставку швидких майже на 713 млн гривень.

З початком війни на Донбасі компанія почала активно просувати броньовик “Козак” власної розробки. Правда, великих замовлень “Практика” так і не отримала. Зате Висоцькому вдалося знайти спільну мову з Олегом Гладковським. Друг президента задіяв “Практику” у вітчизняному складанні МАЗів – вантажівки, зібрані в Черкасах, бронюються на заводі НВО. До речі, не виключено, що фахівці Висоцького брали участь в розробці “богданівського” броньовика “Барс-8”.

А ось останнє замовлення на “швидкі” отримала “ВіДі Груп” Віталія Джуринського. Компанія продала карети швидкої допомоги на базі Peugeot Boxer в Донецьку область. Це ті самі машини, які не так давно в Краматорську “дарував” Петро Порошенко. Насправді ж “швидкі” були куплені за гроші обласного бюджету.

Раніше компанія Джуринського вже брала участь у виконанні держзамовлення – саме “ВіДі Груп” була одним з постачальників шасі для “швидких”, які поставляла МОЗ “Практика”. Однак тепер “ВіДі” налагодила власне виробництво.

Зміна “французів”
Ще один улюблений бренд МВС – Renault. Вперше велику партію “французів” для міліції закупили в 2011 році. Це були спеціальні версії моделі Kangoo – патрульні “пиріжки” зі спеціальним відсіком для затриманих.

Тендер на поставку 242 машин виграв один з дилерів “Рено Україна” – “Арма Моторс”. Компанія мало чим примітна, крім того, що серед її засновників значиться син Володимира Сівковича – Олександр. На момент перемоги в тендері Сівкович-старший був заступником секретаря РНБО, яку очолювала Раїса Богатирьова.

Після того, як міністром внутрішніх справ став Арсен Аваков, відомство повернулося до закупівель Renault. У 2015-му МВС купило близько трьох сотень французьких машин – 104 Renault Duster і 192 Renault Dokker. Це були два найбільші тендера із закупівлі транспорту в 2015 році. Правда, тепер везіння покинуло “Арму”.

Обидва тендера виграв інший дилер “Рено” в Україні – “НІКО”. Компанія належить маловідомому бізнесменові Івану Ніколайчуку. У відкритих джерелах інформації про нього практично немає. Учасники ринку в неформальних бесідах розповіли “Главкому”, що Ніколайчук в Україні практично не з’являється, живе в Люксембурзі, а бізнес веде його син Станіслав.

Втім, Станіслав – бізнесмен теж відносно непублічний. Відомо лише, що він підтримує відносини з футбольним клубом “Динамо” і братами Суркісами. Однак стверджувати, що ці відносини виходять за рамки ділових, підстав немає.

На питання “Головкому”, чи має сім’я Ніколайчук своє лобі у владі, джерела “Головкому” серед автодилерів лише припустили, що з урахуванням того, що компанія “НІКО” на ринку вже близько 30 років, вона не могла не встигнути налагодити зв’язки у владних колах.

“НІКО” вже вигравала тендери МВС. Наприклад, в 2012-му компанія продала силовикам 25 автомобілів Mitsubishi Lancer X. Але тендери 2015-го – найбільші перемоги дилера за всю історію компанії.

Аутсайдери закупівель
Тендери МВС і Міноборони в 2015 році не виграв найбільший виробник вантажівок в Україні – “АвтоКрАЗ”. Хоча, завдяки колишнім військовим замовленням головний конкурент “Богдана”, якого пов’язують з президентом Порошенком, поставив в минулому році близько 700 машин для Нацгвардії і ЗСУ і став найбільшим постачальником броньованих автомобілів з початку війни на Донбасі.

Однак уже в 2015 році, коли люди Порошенка взяли під контроль військові закупівлі, судячи з усього, відносини влади і власника “АвтоКрАЗу” Костянтина Жеваго зіпсувалися. Представники його автозаводу не приховують: силові відомства значно скоротили закупівлі. “Є замовлення від Міноборони, але воно в 10 разів менше від тієї кількості, яка була заявлена в кінці минулого року. Від Нацгвардії поки замовлень не надходило”, – пояснили ситуацію в прес-службі КрАЗу.

Компанію Жеваго на ринку бронеавтомобілів тіснить близький до Порошенка “Богдан”, перш за все, за рахунок вже згаданих МАЗів, що збираються з недавніх пір корпорацією Гладковського. За словами представників КрАЗу, в кінці минулого року в оборонному замовленні з’явилися 120 вантажівок марки “Богдан”. Це ті самі МАЗи, зібрані в Черкасах і броньовані на НВО “Практика”. В “АвтоКрАЗі” запевняють, у Кременчуці могли зробити машини, що нічим не поступаються. Але вибір чомусь був зроблений на користь, по суті, білоруських вантажівок.

“Відтяв” частину “кразовського” ринку і друг Арсена Авакова – народний депутат Сергій Пашинський. Як показало розслідування “Головкому”, броньовані автомобілі “Варта”, які збирається закуповувати МВС, випускає близька до нардепа компанія.

У спину Жеваго дихає і сам президент. У минулому році підконтрольна йому “Ленінська кузня” представила бронеавтомобіль власної розробки – “Тритон”. Щоправда, поки про держзамовлення цієї машини не йдеться.

Втім, очевидно, що нардеп Костянтин Жеваго, все ж намагається встановити діалог з Петром Порошенком. Зокрема в минулому році бізнесмен був присутній на зустрічі президента і прем’єр-міністра Японії при передачі автомобілів Toyota Prius Національній поліції. Яка була офіційна причина присутності Жеваго на зустрічі високопоставлених чиновників, невідомо. В адміністрації президента на запит “Головкому” з цього приводу не відповіли. Залишається тільки припустити, що власник КрАЗа намагався відстоювати свої бізнес-інтереси.

Ще один аутсайдер держзакупівель при новій владі – Таріел Васадзе. У власника Запорізького автозаводу та одного з найбільших дилерів “Лади” в Україні (корпорація “Укравто”) зараз практично нічого не купують. Сам бізнесмен також пішов у тінь – відмовився від політичної кар’єри і навіть не намагається “влізти” на ринок військових автомобілів. Хоча раніше активно відстоював інтереси свого бізнесу у Верховній Раді. Та й з Порошенком власник “Укравто” був у приятельських стосунках.

Менше стало перепадати і групі компаній АІС Дмитра Святаша, колишнього “регіонала”, а зараз народного депутата від групи “Відродження”. Якщо раніше харківський бізнесмен стабільно постачав держструктури “Газелями” і УАЗами, то тепер такі машини купують вкрай рідко. Хоча знайти структури близькі до Святаша серед переможців тендерів минулого року “Главкому” все ж вдалося.

У 2015-му МВС витратило 11 млн гривень на спеціальні машини для перевезення ув’язнених. Автозаки продала київська “Радіал Україна”. Кінцевий власник компанії – кіпрський офшор, яким керує той же чоловік, що і багатьма іншими офшорними компаніями Святаша – така собі Марія Чатзіантону. Керівник же “Радіала” – Владислав Куликов, колишній директор Автоинвестстрой-Брок і АІС-Моторс з тієї ж групи АІС.

Insider

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

This entry was posted on вівторок, квітня 12, 2016 at 08:00 and is filed under Статті, Україна. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.