15
Кві

Новий імідж добувача

   Posted by: klimovy4   in Статті, Україна

Кафе

Кафе.

Публічне акціонерне товариство “Укргазвидобування” (100% державного капіталу), що входить в НАК “Нафтогаз України”, є фактичним монополістом у сфері вітчизняного видобутку природного газу, пише Бизнес. У 2015 році компанія видобула близько 75% газу в Україні – трохи менше 15 млрд куб.м. Не дивно, що і репутація “Укргазвидобування” (як і НАК “Нафтогаз України” в цілому) роками формувалася відповідно її монопольному статусу – в політичних дебатах назва компанії є мало не синонімом державних преференцій у видобувній галузі. Втім, є і більш серйозні репутаційні ризики: в кінці березня “Укргазвидобування” стала фігурантом однієї зі справ Національного антикорупційного бюро. Зараз ведеться досудове розслідування у кримінальному провадженні за фактом зловживання службовим становищем при реалізації природного газу, видобутого в рамках спільної діяльності з “Укргазвидобування” (мова йде про можливі збитки державі в розмірі 1 млрд грн.). Це – ті численні виклики, з якими менеджменту компанії доводиться стикатися в повсякденній роботі. Разом з тим реформа вітчизняного газового сектора, що розпочалася, змушує менеджмент компанії значно активніше формувати ділову репутацію. Так, “Укргазвидобування” поряд з найбільшими приватними газорозробниками виступила ініціатором створення Асоціації газодобувних компаній України. Завдяки такому “державно-приватному партнерству” з’явилося потужне “газове” лобі, що домоглося в минулому році зниження ставок ренти за користування надрами.

Крім того, вже в 2016 р “Укргазвидобування” створила постійно діючу конфліктну комісію для запобігання порушенням в роботі з контрагентами. До складу комісії увійшли керівники ПАТ, прямо не пов’язані з процесами закупівель або продажу, зовнішні незалежні експерти, представники партнерів. “Двічі на місяць, за необхідності і частіше, вони будуть збиратися для розгляду отриманих скарг”, – відзначили в ПАТ. Після розгляду скарг комісія надає рекомендації вищому керівництву ПАТ щодо вирішення тієї чи іншої конфліктної ситуації і щомісяця складає публічний звіт про результати роботи. Також в цьому році компанія почала практикувати укладання соціальних угод з обласними державними адміністраціями, на території яких ведуться найбільші розробки (Львівська, Харківська та Полтавська області). В результаті на поліпшення інфраструктури і капітальний ремонт об’єктів соціальної сфери вже виділено сумарно 54 млн грн.

Прагнення “Укргазвидобування” поліпшити свій імідж цілком зрозуміло, якщо врахувати, що готується повна або часткова приватизація державних компаній нафтогазової галузі – серйозні інвестиції без прозорої роботи і доброї репутації залучити неможливо.

Рейтинг нафто- і газодобувних підприємств

Укргазвидобування

Burisma Holdings

Нафтогазвидобування

Нафтогаз України

Смарт-Енерджі

Полтавська газонафтова компанія

Укртатнафта

Енергія 95

Укрнафтобуріння

“На глобальному ринку Burisma найбільш пізнавана українська газовидобувна компанія”, – говорить Вадим Пожарський, радник ради директорів компанії Burisma.

В цьому році компанія Burisma посіла перше місце в Рейтингу управління репутацією серед приватних газодобувних компаній. Нові проекти в Україні та за її межами, збільшення видобутку до 1,2 млрд куб.м на рік, придбання компанії “КУБ-Газ” перетворили Burisma з локального гравця на глобальну групу з інтересами на трьох континентах. Про те, як формується стратегія компанії і наскільки різниться управління репутацією в Україні та інших країнах присутності, Бизнесу розповів радник ради директорів компанії Burisma Вадим Пожарський.

– Як компанії за такий короткий термін вдалося побудувати глобальний бренд?

– Якщо проаналізувати історію компанії, можна побачити, що довгий час вона росла за рахунок еволюційного розвитку, інвестуючи зароблені кошти в розвиток. І до сих пір ситуація не змінилася: ми більше за інші компанії інвестуємо в розвиток газодобувної галузі. У нас найкращі фахівці та найбільш технологічне обладнання, що дозволяє нам за три тижні бурити свердловини глибиною 2900 м. Інноваційні методи горизонтального буріння в більш ніж 50% свердловин в складних геологічних умовах дозволяють Burisma бути бажаними партнерами в великих проектах. Ми вже переносимо на міжнародні ринки наші компетенції. І перш за все наш сервіс і наші технології буріння. Крім того, є фундаментальні принципи, які працюють при формуванні репутації як фільтри. Наприклад, ми платимо податки тут і зараз; ми продовжуємо інвестувати в Україну, незважаючи на макроекономічні та політичні ризики; ми – технологічна компанія і використовуємо інноваційні підходи у видобутку природного газу. Глобалізуючи галузь, Burisma розвиває українську економіку. Такий підхід дозволяє нам постійно бути відкритими до всього нового.

– Які чинники впливають на формування репутації компанії в Україні і в світі?

– В Україні це фактор соціальної відповідальності. Компанії, що входять до групи Burisma, в 2015 р перерахували близько 3 млрд грн. платежів до бюджету. За цим показником ми – одні з лідерів серед промислових платників податків країни, що підтверджує соціальну орієнтованість компанії і відповідність міжнародним корпоративним практикам. Не менш важливо для нас і управління людськими ресурсами. Компанія допомагає своїм співробітникам рости і змінюватися, освоюючи найновіші технології та найкраще обладнання спільно з фахівцями зі США і Європи. Від нас не йдуть фахівці, всі вони хочуть рости і розвиватися в компанії. У Європі компанія виступила з глобальною ініціативою підтримати рух із розвитку екологічно чистої і безпечної електроенергетики з поновлюваних джерел, заявивши про створення нового напрямку – Burisma Geothermal. Це лише перший елемент нової стратегії нашої компанії, ми визначилися зі своїм майбутнім і своєю відповідальністю перед майбутніми поколіннями.

– Купівля компанії “КУБ-Газ” – перша угода на газодобувному ринку за останні два роки. Як це вплинуло на ріпу и аніонний капітал компанії?

– Наша принципова позиція – це формування енергонезалежної держави і розвиток внутрішнього ринку видобутку природного газу. Купівля акцій у Serinus Energy, публічної компанії з подвійним лістингом в Варшаві і Торонто, стала першою публічною угодою на українському газодобувному ринку за останні два роки. Це своєрідний меседж і бенчмарк іноземним інвесторам про те, що український ринок газовидобутку відкривається і працює прозоро за глобальними правилами. Сюди можна і потрібно інвестувати, і ми закликаємо інших гравців це робити. Задаючи певні стандарти, ми хочемо, щоб і наші колеги укладали такі угоди, формуючи цивілізований і транспарентний ринок в Україні. Ми продовжуємо співпрацювати з Cub Energy, публічною компанією з лістингом в Канаді, яка розділяє основні наші принципи і цінності. Ми не боїмося брати на себе відповідальність за галузь і країну, продовжуючи інвестувати в український газовидобуток навіть тоді, коли глобальні гравці йдуть з України. Це і є головна складова нашого іміджу.

Управління репутацією в новій реальності

Як би пафосно це не звучало, вижити нам допомогли цінності компанії і розуміння відповідальності бізнесу за людей, які перебувають поруч.

Для компанії “Паралель”, як і для всієї, напевно, країни, останні два роки стали найбільш складними за всю її 20-річну історію, в тому числі і в сфері управління репутацією. Події в Україні мали безпосередній вплив на наш бізнес, поставивши під загрозу саме її існування. Ми двічі пережили евакуацію офісу в інше місто, перевезли приблизно 150 сімей співробітників, втратили контроль над більш ніж 60% роздрібної мережі через припинення роботи і захоплення наших АЗС на непідконтрольній Україні території, 15 АЗС компанії були повністю зруйновані в ході бойових дій, більше половини автопарку захоплено озброєними людьми. Фінансові втрати компанії оцінюються в десятки мільйонів гривень.

В період активних бойових дій ми докладали всіх можливих зусиль для забезпечення насамперед безпеки співробітників компанії, членів їх сімей, по можливості допомагали тим, хто опинився в біді. Бували ситуації, коли автозаправний комплекс ставав єдиним місцем, де люди могли знайти допомогу, їжу, воду, укриття. Проте, завдяки титанічним зусиллям команди, сьогодні “Паралель” продовжує працювати, генеруючи товарообіг в кілька мільярдів гривень на рік, залишаючись в Топ-200 найбільших компаній України в рейтингу Forbes і вчасно виплачуючи податки і зарплату. Одну з головних ролей у цій боротьбі за життя нашого бізнесу зіграли правильні комунікації. Якщо раніше управління кризами було важливою, але не основною частиною комунікаційної стратегії компанії, то в 2014-2105 рр. ми зіткнулися з цілою низкою ситуацій, які могли спровокувати негативні наслідки для репутації. І робота з репутаційними ризиками стала головним напрямком для PR-департаменту компанії. Самі ризики набули зовсім інших масштабів і характеру, що змусило нас переглянути нашу матрицю ризиків, ранжувати їх відповідно до нових обставин, відкоригувати алгоритми своїх дій по кожному потенційному ризику. І якщо все ж той чи інший ризик наступав, компанія реагувала спокійно, чітко і злагоджено. Наші комунікації в цей період були зосереджені на трьох ключових аудиторіях: співробітниках, клієнтах і партнерах. Думаю, що якби ми втратили довіру хоча б однієї з цих аудиторій, точно б не вижили.

Нам вдалося зберегти колектив і забезпечити його стабільну роботу, в тому числі завдяки розробленій програмі системних комунікацій з персоналом. Корпоративне видання тепер виходить не раз на місяць, а двічі на тиждень, саме видання стало електронним, з огляду на труднощі доставки в прифронтові міста. Майже в кожному випуску перша особа компанії – генеральний директор Олена Хілієнко – зверталася до співробітників зі словами підтримки і подяки. Важливо було зберегти довіру персоналу до керівництва, змусити людей повірити, що про них і їхні проблеми знають, піклуються, підтримають у важкій ситуації. Я впевнена, що це дозволило нам уникнути багатьох можливих неприємностей як всередині колективу, так і в публічному полі. Що стосується клієнтів, то спілкування з ними ми також вибудовували на принципах чесності, відкритості і порядності. Ми не приховували труднощів, з якими зіткнулася компанія внаслідок бойових дій, чесно говорили про втрати. Замість масштабних медіакампаній ми стали більше використовувати адресні канали комунікацій: листи, спілкування в офіційних групах компанії в соцмережах, інформування через “гарячу лінію”. Паралельно департамент маркетингу реалізовував свої масштабні програми, спрямовані в тому числі на підвищення лояльності клієнтів до продуктів компанії. Цими діями вдалося забезпечити досить довірливе ставлення до компанії з боку споживачів у всіх регіонах присутності. Частка лояльних клієнтів в 2015 р зросла на 10%, до 70%. Ми роками скрупульозно вибудовували з нашими партнерами і постачальниками хороші відносини і тепер в складних ситуаціях відчули їх дружнє плече. Незважаючи на високий градус напруги в інформаційному полі, в якому часто оцінка роботи компанії відбувається не на рівні продуктів і послуг, нам все ж вдалося забезпечити стабільну присутність в медіа-просторі в позитивній тональності. Компанія і її топ-менеджери продовжують бути в лідерах найголовніших бізнес-рейтингів України. Ми намагаємося створювати цікаві нашим аудиторіям інформаційні приводи, зберігати високу коментаторську активність наших спікерів. Сьогодні, на мій погляд, компанія увійшла в відмінну “фізичну форму”, виробила стійкий і активний імунітет до репутаційних криз. За останні два роки ми набули безцінного досвіду і тепер готові працювати в будь-яких умовах і на будь-якому, найжорсткішому ринку.

Думка експерта

Сергій Куюн, директор ТОВ “Консалтингова група А-95”:

– У 2015 році ринок нафтопродуктів стагнував, що було обумовлено падінням споживання. Складні часи настали і для видобувачів сировини, нафтогазових компаній, ціни на продукцію яких знизилися внаслідок світової кон’юнктури. Така стагнація викликала небувале посилення конкуренції, оскільки в цій галузі все залежить від обсягу продажів. Триразове підвищення цін на нафтопродукти внаслідок девальвації гривні зумовило основний тренд в маркетинговій політиці паливних мереж у вигляді ставки на супутні послуги, а особливо – пропозиція кави і фаст-фуду. Піком прояви цього тренда стали відкриття мережею WOG свого першого фірмового кафе в центрі Києва і запуск мережею “ОККО” трьох комплексів в новому ультрасучасному форматі, до складу яких, зокрема, увійшли ресторани паназійської кухні. Що стосується PR, то оператори паливного ринку змушені раніше акцентувати увагу на якості свого продукту, а також на недобросовісній конкуренції з боку продавців фальсифікату і контрабанди. Також власники заправних мереж привертають увагу аудиторії до пропозиції альтернативних палив.

Бизнес

Tags: , , , , , , ,

This entry was posted on П’ятниця, квітня 15, 2016 at 13:00 and is filed under Статті, Україна. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.