Алекс Карп

Алекс Карп.

Компанія Palantir довго вважалася одним з найуспішніших і найбільш загадкових стартапів Кремнієвої долини – у грудні капіталізація компанії, що працює з американськими спецслужбами, досягла $20 млрд, пише Секрет фирмы.

Інженери Palantir розробляють програмне забезпечення, яке допомагає спецслужбам, армії і приватним компаніям використовувати великі дані для вирішення складних завдань і виявлення патернів для забезпечення безпеки.

Також стартапу приписують створення програми, яка допомогла знайти і знищити Усаму Бен Ладена. Незважаючи на наявність контрактів з багатьма державними організаціями, компанії не вдається вийти на окупність, невдоволення інвесторів зростає, і багато співробітників її покидають – це доводить недавнє розслідування журналістів BuzzFeed, в руки яких потрапили внутрішні документи компанії та імейли топ-менеджменту. “Секрет” розповідає про основні проблеми однієї з найдорожчих приватних компаній США.

Недостатня кількість корпоративних клієнтів

Одна з головних проблем компанії – невідповідність між “замовленнями” (так в стартапі називають довгострокові контракти) і реальними доходами. Звітуючи перед інвесторами, Palantir заявляє, що в 2015 році уклала угоди на загальну суму $1,7 млрд. Однак згідно з документами, які потрапили в розпорядження BuzzFeed, операційні доходи за рік склали всього $420 млн, а витрати – близько $500 млн. Оборот компанії виріс на 50% в порівнянні з 2014 роком, але цього все одно не вистачило для виходу на самоокупність.

Одним з перших інвесторів Palantir була венчурна компанія In-Q-Tel, яка тісно пов’язана з ЦРУ, так що стартап завжди багато співпрацював з держструктурами: спецслужбами та армією. З комерційними замовниками компанія теж працювала, однак СЕО Palantir Алекс Карп завжди підкреслював, що в першу чергу у нього місія благородна: він заявляв, що готовий відкрити безкоштовний доступ до сервісів Palantir для благодійних організацій та що не працює з тютюновими компаніями з побоювань за здоров’я їх клієнтів.

Нові контракти з комерційними організаціями дуже потрібні Palantir, але за останній рік три найбільші угоди – з Coca-Cola, American Express і NASDAQ – зірвалися. Ще один важливий клієнт – виробник шоколадок Hershey’s – продовжує працювати з компанією, але його представник заявив, що “в 2015 році співпраця з Palantir принесла мало користі”. Hershey’s, Coca-Cola і Kimberly-Clark повинні були увійти до спільноти компаній, що випускають споживчі товари, які за допомогою ПЗ Palantir збирали б дані про клієнтів і ділилися ними один з одним. На створення цього об’єднання було витрачено два роки, але в минулому січні найважливіший учасник угоди – Coca-Cola – відмовився підписати контракт на п’ять років.

Високі розцінки і мінімальна користь

Palantir використовує бізнес-модель, яка добре знайома всім користувачам інтернет-сервісів: спочатку клієнти стартапу укладають контракт на пробний період, протягом якого платять відносно небагато, і, якщо сервіс їх влаштовує, вони купують повноцінну “підписку”. Іноді ця система дозволяє укладати великі угоди: наприклад, в 2014 році нафтова компанія BP підписала контракт, згідно з яким вона зобов’язується виплатити Palantir $1,2 млрд за 10 років. Деякі компанії платять за використання сервісів, розроблених командою Карпа, до $1 млн на місяць.

Але не всі клієнти компанії готові витрачати мільярди на її послуги, і останнім часом чимало організацій перервало співробітництво після “випробувального терміну”. Крім Coca-Cola, American Express і NASDAQ Palantir відмовили представники медіаконцерну News Corp. Софт, розроблений стартапом, допомагав виданням виявляти причини відтоку абонентів, але топ-менеджмент корпорації незабаром зрозумів, що аналогічні інструменти можна створювати силами власної команди.

Інфантильна культура і низькі зарплати

В кінці квітня 2016 року СЕО компанії Алекс Карп оголосив про підвищення зарплати на 20% всім співробітникам, які працювали в компанії хоча б 18 місяців, – це нетиповий крок для “шпигунського” стартапу. Незважаючи на те, що Palantir відомий як компанія, що щедро оплачує працю інтернів, її звичайні співробітники отримують небагато. В середньому річна зарплата розробника становить $125 – $135 тисяч – це зовсім мало для гарного програміста, який проживає в Сан-Франциско або Кремнієвій долині. Швидше за все, такий крок Карпа – спроба втримати відданих співробітників і запобігти масовим звільненням.

Топ-менеджери намагаються залучити кадри за допомогою корпоративної культури і можливості працювати з кращими професіоналами в своїй області, а також фондовими опціонами, які компанія щедро роздає своїм працівникам. У пресі є багато підтверджень того, що в компанії дійсно цікаво працювати, однак деякі колишні співробітники (втім, вони вважають за краще залишатися анонімними) скаржаться на відсутність цікавих завдань, занадто довгі цикли розробки, невеликі компенсації і вузькі “гуртки за інтересами” всередині команд.

Штаб-квартиру компанії називають “Шир”, а саме слово Palantir відсилає до магічного каменю з книг Дж.Р.Р. Толкієна. Стартап навіть проводив щорічний “Хоббіт-кон” в Пало-Альто для співробітників, але в цьому році відмовився від великого свята. Іноді інфантильність, яку транслюють казкові назви, заважає бізнесу: співробітники Palantir і їх більш дорослі колеги з Coca-Cola не змогли знайти спільну мову.

Крах амбітних проектів

Palantir завжди займалася питаннями безпеки – за допомогою сервісів компанії американські спецслужби можуть відстежувати підозрілу активність, пов’язану з фінансовими потоками, ловити контрабандистів і інтернет-злочинців. Однак для роботи з приватними компаніями такий підхід потрібно коригувати: бізнес повинен вирішувати проблеми безпеки методами, відмінними від тих, що використовують спецслужби.

Коли кілька років тому кількість великих хакерських атак на відомі компанії стала збільшуватися, витоки даних теж почастішали. У 2014 році зламали Home Depot – величезну мережу магазинів, що продають будматеріали та інструменти, яка була клієнтом Palantir. Тоді компанія відкрила елітний підрозділ, що відповідає за цифрову безпеку: фахівці повинні були реагувати в надзвичайних ситуаціях, допомагаючи приватним організаціям впоратися зі зломами і витоками даних. У підрозділі працювало близько десяти розробників, але в кінці минулого року його вирішили закрити через недостатньо швидке зростання: багато співробітників покинули компанію, а ті, що залишилися, стали працювати над іншими продуктами.

Роздута оцінка і несхвалення інвесторів

Palantir – одна з найдорожчих приватних компаній в світі, під час останнього раунду інвестори оцінили її в $20 млрд. Дорожче коштують тільки Uber і Xiaomi. Топ-менеджери Palantir не раз заявляли, що постараються якомога довше не виходити на біржу. Це частина великого конфлікту, що розвивається в останні роки в Кремнієвій долині: приватні компанії-єдинороги не хочуть ставати публічними, а це викликає невдоволення інвесторів, які хочуть отримати дивіденди.

Деякі спостерігачі побоюються, що відмова від виходу на біржу – ознака “бульбашки”. Наприклад, відомий інвестор Білл Гёрлі ще в березні попередив: багато єдинорогів можуть зіткнутися з масштабними проблемами вже в цьому році. Більшість, як і Palantir, піднімають нові раунди, але не можуть надати звітність, що підтверджує їх зростання і здатність вийти на окупність.

Секрет фирмы

Tags: , , , , , , , , ,

This entry was posted on Четвер, травня 19, 2016 at 09:24 and is filed under Закордон, Статті. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.