Китайські технології

Китайські технології.

Населення Китаю – майже 1,5 млрд людей, це привабливий ринок для компаній всього світу, але завоювати його непросто. Більшість іноземних компаній не можуть конкурувати з локальними гравцями, страждають від дій місцевої влади і швидко йдуть з ринку.

Нещодавно сервіс замовлення таксі Uber продав китайський бізнес своєму місцевому конкуренту, компанії Didi, в обмін на 18% акцій об’єднаного підприємства. Як і інші американські гіганти на кшталт Google і Facebook, Uber здобув популярність далеко за межами США, але не зміг підкорити Китай – компанія працювала в країні два роки і за цей час втратила майже $2 млрд.

Компанія Didi з’явилася шляхом злиття двох локальних фірм в 2015 році. Uber здійснив мільярдну поїздку наприкінці 2015-го, через п’ять років після запуску; Didi заявила про 1,4 млрд поїздок в тому ж 2015 році, хоча, на відміну від Uber, компанія працює тільки в Китаї. Uber два роки намагався захопити хоча б 10% китайського ринку, але так і не домігся результатів. Китайські компанії завдяки підтримці держави і лояльності користувачів виросли і навчилися пропонувати більше, ніж їхні західні конкуренти. “Секрет” пояснює, чому так вийшло.

Величезний ринок

За даними шанхайського агентства IResearch, в Китаї знаходиться мінімум 80 технологічних компаній з оцінкою більше мільярда доларів. “Для китайських підприємців отримання прибутку важливіше, ніж для підприємців в інших країнах, витрати там під контролем”, – каже Енді Мок, керуючий директор агентства Red Pagoda Resources.

У 2014 році китайська влада почала кампанію з підтримки підприємництва: стали виділяти гроші, запустили венчурні фонди і стартап-інкубатори. З тих пір в країні з’явилося 1600 інкубаторів для високотехнологічних компаній. У 2015-му обсяг китайських венчурних фондів склав 1,5 трлн юанів ($231 млрд).

У 2015 році інвестиції тільки в галузь медичного біотеху склали $30 млрд – на 70% більше, ніж в попередньому році, повідомляла ChinaBio Consulting. Китай – другий ринок фармацевтики в світі після США: за даними IMS Institute for Healthcare Informatics, в країні щорічно витрачають більше $100 млрд на ліки. Місцеві виробники мають право на податкові пільги й отримують субсидії, щоб заміщувати іноземних конкурентів на домашньому ринку.

ДОКЛАДНІШЕ ПРО КИТАЙСЬКЕ ЛОББІ ЧИТАЙТЕ ТУТ

За останні роки китайці довели, що можуть створювати потужні клони західних проектів: Baidu як Google, Weibo як Twitter, Alibaba як Amazon та інші. Тепер вони показують, що ці компанії здатні на більше, ніж їхні аналоги. Мало не щотижня з Країни великого брандмауера приходять новини про прориви в технологічній сфері. Наприклад, днями стало відомо, що вчені розробили суперкомп’ютер The Sunway TaihuLight, який за потужністю в два рази перевершує попереднього рекордсмена.

Його швидкість обчислень – 93 петафлопсів, в два з половиною рази вище в порівнянні з попереднім рекордсменом “Тяньхе-2”, у якого обчислювальна потужність 34 петафлопсів. Попередній комп’ютер розроблявся на базі американського процесора Intel, в основі The Sunway TaihuLight – технології, створені в Китаї.

Більше функцій

Китайські підприємці часто надихалися тим, що вони бачили в інших країнах. На закритому від зовнішніх гравців ринку з величезною аудиторією виходило відтворювати продукти і сервіси, підглянуті на Заході, невибаглива публіка була задоволена. Згодом держава стала вкладати більше грошей в проекти, у місцевих гравців з’явилися локальні конкуренти. Наприклад, додатки для спілкування WeChat і Weibo конкурують за час користувачів.

Специфіка китайських проектів така, що кожен з них намагається поєднувати безліч функцій. Через месенджер WeChat можна здійснювати голосові виклики, заходити в браузер, використовувати додатки та ігри, оплачувати все: від парковки до замовлення їжі і кави в ресторанах. Китайські користувачі проводять третину часу в інтернеті з мобільних пристроїв. Банк HSBC оцінював WeChat в $80 млрд, остання оцінка Uber – $68 млрд.

Китайська Alibaba перетворилася на імперію, коли її засновник Джек Ма об’єднав тисячі торговців і запропонував їм продавати свої товари широкій аудиторії. Сьогодні це одна з найдорожчих інтернет-компаній з оцінкою $100 млрд.

Більше заробляють

На відміну від західних соцмереж, які заробляють здебільшого на рекламі, у китайських можливостей більше. Функціонал багатьох сервісів дозволяє прив’язати банківську картку, оплачувати з її допомогою послуги – за це інтернет-сервіси отримують комісію. Навіть в місцевому мікроблозі Sina Weibo є вбудована платіжна система. Так що китайські компанії менше залежать від стану рекламного ринку, ніж їхні західні конкуренти. Виручку WeChat від комісій оцінюють в $1 млрд.

IPO Alibaba стало найбільшим в історії. Перед розміщенням акцій операційний прибуток компанії досягав $1,1 млрд, що на 42% більше від сукупного доходу американських інтернет-магазинів Amazon і eBay. WeChat заробляє більше мільярда доларів на рік (в середньому $7 з одного користувача), в той час як популярні месенджери на кшталт WhatsApp і Telegram взагалі не заробляють.

Щоправда, американські компанії, як і раніше, коштують більше, ніж китайські: в Штатах більше інвесторів, менше ризиків країни, американські компанії сприймаються як глобальні гравці. Зараз Alibaba коштує $218 млрд, Amazon – $364 млрд.

Вихід на глобальні ринки

Після перемоги на місцевому ринку китайські підприємці думають, куди рухатися далі. Компанії на зразок оператора зв’язку Huawei або виробника смартфонів Xiaomi відомі за межами Китаю. З інтернет-сервісами складніше: наприклад, WeChat змагається з мессенджерами на зразок WhatsApp і Line, але домагається успіхів тільки серед китайських діаспор в різних країнах. Втім, в минулому році близько третини всіх студентів, що вступили в американські університети, виявилися китайцями, так що це важливий канал виходу на закордонні ринки.

Керівники пошукової компанії Baidu, що запустилася як китайський Google, реагують на світові тренди. Проект ставить експерименти зі штучним інтелектом і працює над запуском власного самокерованого автомобіля, який планують продавати і за межами Китаю.

Компанії готові об’єднуватися за прикладом Uber і Didi, і китайські гравці можуть розраховувати на допомогу західних партнерів при виході в Америку. Тим більше, що найбільші західні фонди продовжують вкладатися в китайські проекти і допомагати своєю експертизою. Цього року шанхайський медичний стартап Zai Lab отримав $140 млн інвестицій від фондів Sequoia Capital, Qiming та інших.

Ще в 2009 році книга британського журналіста Мартіна Жака “Коли Китай править світом” викликала бурхливу дискусію. Жак писав, що вплив Китаю пошириться на весь світ, а китайська економіка стане найбільшою в світі. Сьогодні китайська влада розраховує, що технологічні компанії допоможуть країні стати світовим лідером, і робить все для їх підтримки.

Андрій Прохорович
Глава Dodo Pizza в Китаї

У китайських фінансових організацій є величезний ресурс, грошей там вже більше, ніж в американців. Загальний обсяг грошей китайських фондів, які інвестують в стартапи, близько $350 млрд. Це гроші як держави, так і приватних компаній. Здебільшого інвестують в китайські стартапи, іноземцям їх отримати досить складно.

Компаніям з пострадянського простору особливо важко претендувати на інвестиції, їм все ще не довіряють. Але якщо китайці і вкладаються, то вони розраховують на те, що ці компанії привнесуть якусь цінність в їх країну, будуть розвиватися на китайському ринку. Тоді вони стають партнерами, допомагають зі збутом і так далі.

Державна політика Китаю працює за п’ятирічками, зараз вони зробили наголос на технологічний розвиток, залишивши осторонь промисловість і все інше. Вони хочуть стати інноваційною державою і стрімко рухаються в цьому напрямку.

Вже зараз ми бачимо проекти, яким немає аналогів в світі. На одній з виставок я чув про пристрій, що буде генерувати електроенергію використовуючи силу тайфуну. Китайці анонсували роботу над друком штучної шкіри на 3D принтерах. А все, про що китайці кажуть, зазвичай відбувається, вони серйозно ставляться до обіцянок.

Секрет фірми

Tags: , , , , , , , , , , , ,

This entry was posted on понеділок, серпня 22, 2016 at 09:54 and is filed under Закордон, Статті. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.