Павло Різаненко.

Павло Різаненко.

В кінці вересня в парламенті був зареєстрований законопроект №5196, який покликаний розширити механізм волевиявлення українців, пише Insider.

“Завданням законопроекту є залучення громадян України до участі в розробці проектів законодавчих актів, а також посилення впливу громадян на прийняття рішень Верховною Радою України”, – сказано в пояснювальній записці. Автором документа є народний депутат від “Блоку Петра Порошенка “Солідарність” Павло Різаненко.

В ініціативі пропонується впровадити в Україні інститут народної законодавчої ініціативи. Ця ініціатива, за задумом автора, стане формою безпосередньої участі українців в законотворчості, адже сьогодні ініціювати і подавати на розгляд парламентом законопроекти можуть депутати, президент, Кабінет міністрів і Національний банк України.

Серед пріоритетів законопроекту Павла Різаненка – створення механізму, завдяки якому українці зможуть ініціювати законопроекти та навіть впливати на порядок їх розгляду парламентом. Так, якщо законопроект-“народна ініціатива” набере на сайті Верховної Ради не менше 25 тисяч голосів, він повинен бути розглянутий в парламенті. Якщо ж ініціативу підтримає не менше 150 тисяч людей, вона повинна бути обговорена депутатами невідкладно.

“Черговість розгляду дуже важлива, тому що іноді не можна домогтися, щоб законопроект поставили на розгляд, – розповідає експерт Українського інституту аналізу та менеджменту політики Микола Спиридонов. – Теоретично це, можливо, здорова ідея. Але давайте візьмемо навіть мінімально необхідну кількість голосів – 25 тисяч. Як на практиці набрати 25 тисяч? Повинна бути або інформаційна кампанія, або прямий підкуп, або ще якийсь лобізм. Не виходить, щоб громадяни на рівному місці зібралися “на лавочці” і вирішили набрати 25 тисяч голосів. Для цього повинна бути підтримка медіа і певна лобістська робота, тобто простим громадянам в цьому процесі знайдеться достатньо мало місця”.

Аналізуючи пропонований законопроект в цілому, аналітик зазначає: в нинішній Україні народ активно підключається до політичних процесів в трьох випадках. По-перше, мова йде про вибори, по-друге, народ може ініціювати референдум, по-третє, народ в принципі має право відкликати депутатів, хоча фактично в Україні це не працює.

Також слабо можна уявити собі, як в реальності буде працювати пропоноване право ініціювати закони, хоча б тому, що багато громадських організацій і представники громадянського суспільства і так тісно співпрацюють з рядом депутатів з просування ініціатив. Більше того, написати закон, за словами експертів, може або юрист, який має відношення до Верховної Ради, або людина, яка довго була біля Апарату Верховної Ради.

“Теоретично ідея підключити народ до законотворчості логічна, теоретично це навіть добре, – продовжує Микола Спиридонов. – Але на практиці в результаті дуже мало людей, наприклад, може написати законопроект. Ті, хто вміють їх писати, вже якось пов’язані з Верховною Радою України і чогось можуть домогтися. Переважна більшість громадян взагалі слабо уявляють собі, як виглядає законопроект, відповідно, писати їх вони не зможуть”.

Що стосується досвіду закордонних країн, то аналітик зазначає: щось схоже є в законодавстві низки європейських країн, зокрема, Австрії, Іспанії, Італії, Швейцарії, але навіть там механізм “народної ініціативи” діє досить слабо. “Теоретично така можливість у народу є, але практично це знову-таки більше декларація”, – пояснює Микола Спиридонов.

Тим часом законопроект №5196 поданий на розгляд Верховної Ради. Далі свої висновки про нього зроблять парламентські комітети, а пізніше він повинен бути обговорений в залі. Коли це буде – сказати складно, адже в зал виносяться далеко не всі зареєстровані законопроекти, а приймається – ще менше. “Реєструються тисячі (законопроектів), приймаються менше 5%”, – відзначала кілька тижнів тому на засіданні парламенту віце-спікер Оксана Сироїд. Варто відзначити і те, що час від часу прийняті Верховною Радою закони викликають неоднозначну реакцію суспільства та експертного середовища.

Що стосується ініціативи Павла Різаненка, то, резюмуючи, експерти відзначають: шкоди від законопроекту немає, теоретично він має право на життя, але практично в українських реаліях мало віриться, що може бути нормально реалізований.

Insider

Tags: , , , , , , ,

This entry was posted on вівторок, жовтня 11, 2016 at 12:00 and is filed under Статті, Україна. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.