Стеження.

Стеження

29 жовтня святкують День інтернету, 30 жовтня настає День пам’яті жертв політичних репресій, а слідом за ними приходить Хелловін.

Послідовність дат римується з логікою досить сумного сюжету, в якому інтернет з простору вільного обміну з вражаючими споживчими перевагами перетворюється на інструмент стеження і придушення.

Так відбувається не тільки тому, що в цьому зацікавлені злочинці або спецслужби, але й тому, що така сама логіка розвитку інтернет-бізнесу, пише Секрет фирмы.

Перетворення інтернет-компанії на силу зла відбувається абсолютно невинно, за три кроки. Починається все з того, що вона маніакально збирає величезний обсяг даних про користувача. Чим більше даних, тим краще таргетується аудиторія; чим краще таргетується аудиторія, тим вища ефективність реклами; чим вища ефективність реклами, тим більше грошей приносять рекламодавці. Профіт.

На другому кроці компанія шукає джерела даних. Ось як це робить, наприклад, найбільший мобільний оператор США – Verizon. У 2015 році компанія купила AOL, медійний холдинг з розвиненою технологією рекламного таргетингу. Генеральний директор AOL Тім Армстронг перейшов в Verizon і оголосив про амбітний план – до 2020 року створити найбільшу медіакомпанію в мобільному інтернеті з виручкою $10 млрд. Частина плану – таргетувати споживачів за метаданими їх телефонних розмов і листування, а також за типами контенту, який вони споживають.

Першою великою покупкою на новому місці стала Yahoo! – Verizon заплатив майже $5 млрд. Інтернет-портал не є великим гравцем на ринку мобільної реклами (близько 3% в США), і операція відбувалася не заради частки, а заради даних користувачів. Yahoo! прямо заявляє, що аналізує для своїх цілей весь “комунікаційний контент”, включаючи і зміст листів. Компанія використала для таргетингу навіть музичні треки, які слухали люди на сайті Yahoo Music. В ідеальному світі Тіма Армстронга його холдинг продаватиме рекламодавцям для таргетингу просто всю інформацію про людину.

На третьому кроці менеджер робить резонний висновок, що якщо вже продавати дані користувачів, то все одно кому. І є ідеальний хтось, на рідкість платоспроможний і не несе правових проблем, а саме – держава. Правоохоронні органи, агентства та міністерства – найкращі клієнти на землі. Як втілюється ця логіка – відбувається третій крок в потрібний бік, – можна побачити на прикладі проекту Hemisphere (“Півкуля”) компанії AT&T.

AT&T – другий найбільший мобільний оператор в США, на двох з Verizon вони контролюють більше двох третин ринку. Крім того, AT&T – спадкоємець лабораторій Белла і управляє більшістю телефонних ліній. Давно відомо, що AT&T надає метадані користувачів поліції і ФБР для боротьби з наркоторговцями. Але зовсім недавно журналісти Daily Beast знайшли внутрішні документи компанії, в яких описана логіка співпраці з державою. Папери малюють значно страшнішу картину.

Виявилося, Hemisphere – це не партнерський проект, а комерційний продукт. Дані будь-якого користувача продаються будь-якому офіцерові поліції в обмін на обіцянку, що вони не будуть розкривати факт існування “Півкулі”, якщо розслідування стає публічним. Це створює потужний стимул для слідчого придумати розслідування заднім числом – тому що він не має права посилатися на джерело інкримінованої інформації.

Hemisphere купують тільки державні службовці та на державні гроші, але не централізовано. Кожен шериф окремо приймає рішення заплатити AT&T, а потім отримує на це федеральний грант. У деяких містах рахунки за користування “Півкулею” доходять до $1 млн. Так виглядає третій крок – повноцінний бізнес, побудований на несанкціонованому судом стеженні за громадянами. Четвертий крок – білий ринок приватних даних утруднений зі зрозумілих політичних причин, але немає ніяких сумнівів, що менеджери інтернет-компаній і мобільних операторів запропонують ще багато інновацій в цій галузі.

Ці три кроки можуть повторюватися знову і знову. Інфраструктурні компанії будуть зливатися з медійними, тому що і ті й інші з точки зору можливої капіталізації виробляють один і той же продукт – дані про користувачів. Інструменти автоматичного стеження і аналізу даних будуть створюватися заради рекламодавців, а продаватися в результаті державі. Цих даних буде все більше, і вони будуть консолідуватися в одних руках. AT&T хоче купити Time Warner за $86 млрд.

Викладений вище сюжет розвивається паралельно з законами Ярової та сумнівними практиками Агентства національної безпеки США, про які розповів Сноуден. Його логіка має комерційний характер: торгівля даними відбувається не тому, що держава на цьому наполягає, а тому, що в той момент, коли вона вже почалася, неможливо обмежити коло покупців. Крім того, гонка озброєнь змушує державу витрачати на стеження – офіційне чи ні – все більше грошей, і немає жодних сумнівів, що в якийсь момент дані людей і шпигунство коштуватимуть більше, ніж медійна частина інтернету.

Порядок денний новин у Рунеті дуже добре відображає зміну очікувань: на місце споживчих стартапів прийшли хитрі схеми участі в державному стеженні. Замість інкубаторів та венчурних інвестицій шпальти газет займають круглі столи та повідомлення Роскомнадзора. Це відбувається не тільки тому, що місце стартаперів зайняли параноїки в смугастих краватках, а й тому, що у параноїків вище повернення на інвестиції. У світі все те ж саме: серед найдорожчих публічних технологічних компаній в Америці немає жодної медійної, але є Palantir, великий державний підрядник на ринку аналізу і представлення даних.

Зворотний процес – поява приватного ринку анонімізації – відбувається теж, але якраз з ним держава активно бореться. Зокрема, за допомогою “пакета Ярової” і його менш божевільних закордонних аналогів. Компанія Lavabit, яка дозволяла ефективно шифрувати поштові повідомлення, була фактично закрита американським урядом.

Найнеприємніше в тому, що відбувається, те, що агентом змін виступає не тільки зловісна державна машина (вона в цій ролі виступає завжди), але ще і ринкова конкуренція. Hemisphere – це фактично софт для малих підприємств, роль яких грають окружні шерифи. Менеджери продажів конкурують за ділянки, менеджери з продуктів аналізують зворотний зв’язок і вдосконалюють споживчі властивості “Півкулі”. Це набагато більш ефективний спосіб щось створити, ніж зла воля спецслужб. Досить вже того, що практично всі країни, цивілізовані і не дуже, шпигують за своїми громадянами. Але завдяки мобільним операторам вони можуть навчитися робити це ефективно – ось де буде справжня антиутопія.

Російський читач не повинен дивуватися масштабам стеження: в країні вже зараз прослуховують розмови сотень тисяч людей. Але різниця є. Ефективність аналізу наших розмов, хочеться вірити, поки не занадто висока, а корпорації зможуть це змінити. У AT&T, наприклад, щоб шукати інформацію на своїх абонентів, розробили спеціальну мову програмування.

Секрет фирмы

Tags: , , , , ,

This entry was posted on Вівторок, листопада 8, 2016 at 08:30 and is filed under Закордон, Статті. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.