Допомога США

Ізраїль – це однозначно приклад для України в частині вибудовування правильних відносин з головним союзником. У вересні було оголошено про старт нової програми допомоги США Ізраїлю в оборонній сфері – на 38 млрд доларів строком на 10 років. Грім серед ясного неба? Несподівана перемога ізраїльської дипломатії і лобістів? Зовсім ні: нова програма прийшла на зміну старій, яка теж була десятирічною і передбачала фінансування на суму 31 млрд доларів, пишуть Букви.

Ізраїль – безумовний лідер з отримання американської фінансової допомоги. Трохи нижче будуть детальні цифри, а поки про характер допомоги та обставин. Адміністрація чинного прем’єра Ізраїлю Бенджаміна Нетаньяху отримала остаточне схвалення програми допомоги на 10 років у адміністрації президента США Барака Обами за 7 тижнів до виборів в США і за 4 місяці до вступу на пост нового президента. Це блискучий результат – з якого боку на нього не глянь.

По-перше, досить дороге рішення отримано від президента-демократа. І ми пам’ятаємо, що єврейська громада в США традиційно голосує радше за демократів, ніж за республіканців. Тобто Обамі і його однопартійцям на повний зріст були продемонстровані електоральні Пільги від своєчасно прийнятого рішення і, напевно, були описані ризики, що випливають з можливої відмови від надання допомоги ось прямо тут і зараз.

По-друге, одержувачі допомоги врятовані від необхідності пояснювати новій адміністрації Білого Дому надзвичайну важливість даної програми для Ізраїлю. Немає необхідності чекати, поки радники та апарат заново розберуться з обставинами, документами і позиціями сторін.

Для Ізраїлю це – шикарна угода, незважаючи на те, що його трохи “посунули” за умовами пакету допомоги в питанні про характер її використання. Нова програма віддає трохи більшу частку програми під фінансування закупівель техніки, озброєнь та іншого необхідного конкретно в американських постачальників. Ні, ми не помилилися, все вірно: до недавнього часу за американську допомогу проводилися закупівлі оборонної продукції головним чином у ізраїльських виробників. Що і дозволило виростити ось цей весь вискотехнологічний і ефективний ізраїльський ОПК.

Масштаби допомоги легко оцінити: для кожного з ізраїльтян американська програма приблизно дорівнює двом місяцям сплати прибуткового податку. Якщо порівняти з українськими реаліями, то американська допомога за масштабами перевищує весь бюджет Збройних сил України.

А тепер кілька слів про фінансову допомогу, яку надають США іноземним державам. Вона дуже масштабна і дуже точно сфокусована.

На Близькому Сході вона орієнтована на підтримку Ізраїлю. Якщо взяти найсвіжіші з опублікованих американським урядом даних (тут і далі – допомога за 2014 рік), то виявиться, що в регіоні трохи більше половини отримує сам Ізраїль, а близько 2,8 млрд доларів на чотирьох – Сирія, Ліван, Йорданія і Палестинська адміністрація. Якщо підрахувати в розрахунку на душу населення, то безумовним лідером і в світі, і в регіоні є Ізраїль – 3,123 млрд доларів на країну або 394 долари на душу населення. У перерахованих сусідів – в рази менше.

Чим в цьому сенсі може похвалитися Україна і її сусіди по регіону? У Європі та Євразії (тобто включаючи РФ і країни Закавказзя), п’ятірка найбільших одержувачів американської допомоги в 2014 році виглядала так:

Найбільші одержувачі фінансової допомоги США в Європі

Країна Допомога, млн дол. Допомога на душу населення, дол.
Україна 308,53 6,86
Грузія 289,52 58,65
РФ 159,97 1,12
Туреччина 112,2 1,43
Косово 72,322 38,9

Країни в таблиці ранжовані за абсолютним обсягом допомоги. Джерело: USAID, враховані всі канали фінансування з боку уряду США.

Спробуємо оцінити, яким чином досягається така підтримка Ізраїлю з боку США. Зрозуміло, що є стратегічні інтереси, багаторічні відносини і багато іншого, що проходить по категорії “це наші хлопці”. Але при цьому потрібно пам’ятати, що Ізраїль жорстко відстоює своє бачення регіональної системи безпеки. Наприклад, у нього набагато більш радикальна позиція з приводу права Ірану на володіння і розвиток ядерних технологій.

Ну і питання характеру використання фінансової допомоги. Відверто кажучи, можливість використовувати чужі гроші не тільки для забезпечення військових утворень сучасними видами озброєнь і техніки, а й для розвитку їхнього власного виробництва – це просто викликає захват і заздрість.

Якщо спробувати оцінити техніку лобіювання інтересів Ізраїлю в США, то можна охарактеризувати її як дуже ефективну, м’яку і системну. І щедру.

У 2013-2015 роках на лобіювання в тих чи інших формах Ізраїль витрачав приблизно по 17,7 млн доларів на рік (в середньому за період). Нагадаю, це був якраз той період, коли готувалося рішення про чергову десятилітню програму на суму 38 млрд доларів. Якщо оцінити лобіювання інтересів тільки з економічної віддачі у вигляді прямої і безповоротної фінансової допомоги, то для Ізраїлю виходить щось близько 200 доларів на кожен долар, витрачений на лобіювання. Це без урахування різноманітних додаткових “пряників” у вигляді кредитів, доступу до технологій, американського ринку тощо.

А що наші найближчі сусіди? Про українські бюджети на лобіювання промовчимо – вони на рівні похибки вимірювання. Туреччина витратила в 2014 році, наприклад, 3,65 млн доларів, Грузія – 1,45 млн доларів. І якщо у Туреччині хоча б частково витрати припадали на приватні компанії, що лобіювали свої інтереси в США, то у Грузії суто проекти державних структур. Результат? Грузія отримала по 200 доларів допомоги в розрахунку на кожен вкладений в лобізм долар. Туреччина – по 40.

Звичайно ж, інтереси країни отриманням фіндопомоги не обмежуються. Туреччина, що очевидно з її проектів, лобіювала і в’їзний туризм американців, і доступ на американські ринки. Так що про “рентабельність” турецького лобізму точно можемо не турбуватися. Грузія боролася за рух до НАТО, за отримання фінансової та іншої підтримки. Що і отримала з вельми пристойним ROI (повернення на інвестиції).

Ізраїль варто розглядати як приклад не тільки в частині ефективності та отриманих результатів в принципі, але і в частині структури лобістських програм. Так, там є урядові програми. На них припадає аж… 11,9% витрат на ізраїльські лобістські і PR-проекти в США. Решта – 80,01% – це бюджети і проекти НГО, некомерційних, неурядових організацій, які займаються (так сказано в анотаціях до їх проектів) освітніми, культурними, релігійними програмами. В тому числі – у співпраці з місцевими, локальними (не іноземними) організаціями. Це впливає і на тональність місцевих ЗМІ, і на результати виборів і на багато чого ще. Нагадаємо – без малого 20 млн доларів на рік, з яких близько 2 млн – гроші уряду, решта – НГО.

Think tank, гуманітарні проекти, робота з місцевою громадою, народна дипломатія – з різних напрямків, в різній тональності. З року в рік – одні й ті ж локальні партнери-лобісти, які довели свою ефективність.

На виході – статус найбільш підтримуваної Сполученими Штатами країни-союзника. Саме час їхати вчитися: в Тель-Авів та Єрусалим, в Вашингтон, Нью-Йорк і Лос-Анжелес. Чи все-таки в Анкару і Стамбул?

Зараз Україна практично без спеціальних зусиль отримує найбільш щедру в регіоні підтримку. Але для вирішення гостро необхідних країні завдань цього до образливого мало. Ми можемо розраховувати на підтримку, на порядок більшу – якщо будемо системно і грамотно вести діалог з союзниками і за океаном, і в ЄС.

Букви

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , ,

This entry was posted on четвер, листопада 17, 2016 at 12:57 and is filed under Закордон, Статті, Україна. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.